Årsmöte SPF Kaprifolen 15 september

Äntligen blev det av – årsmötet som skulle ha hållits för länge sedan men blev uppskjutet på grund av corona-pandemin.

Ett sjuttiotal medlemmar hade hörsammat kallelsen, och stämningen var hög när man återsågs efter så lång tid. Den tidigare påtvungna försiktigheten med umgänge hade frestat på, vilket många vittnade om. Men efter vaccinationerna vågade vi nu närma oss varandra, även om kramarna var lite försiktiga.
Programmet för dagen hade tillfälligt lagts om, just med tanke på behovet av att få prata. Alltså serverades landgången och kaffet först, och därefter vidtog årsmötesförhandlingarna. Bra idé, tyckte många.
Ordförande Gunnar Josephson öppnade mötet med ett varmt välkomnande, varefter sedvanliga punkter på dagordningen arbetades igenom.
Aktiviteter som bridge, gymnastik, studiecirkel, vandringar, resor m.m. kan nu återupptas, vilket man ser fram emot.
Ordförande passade på att annonsera kommande mötesprogram under hösten, vilka alla verkade lockande.
Dagens stora programpunkt var en naturfilm, skapad av medlemmen Jan Brunström. Han har i många år ägnat sig åt denna hobby, och har glatt oss med sina verk vid ett flertal möten.
Årets film, som tagit tre år att färdigställa, var hänförande – ja, den tog nästan andan ur oss! Minsta kryp,från insekter och fjärilar till blommor, fåglar, bävrar, älgar, kronhjortar, rådjur, tranor visades här i sin naturliga miljö. Jan har en enastående blick för detaljer och färger, och applåderna dånade efter visningen. Vilken njutning för oss alla! Slutligen var det dags för lotteridragning, alltid ett populärt inslag. Hoppet att vinna överger oss aldrig!
Det var en nöjd skara som vandrade hemåt i skymningen. Återknutna kontakter, glada skratt, stimulans för själen – allt bidrog till denna sinnesstämning.
Agneta Bager-Josephson