Decembermöte 2019

• Kajsa Wiland deklamerar Viktor Rydbergs Tomten
  • Birgitta o Anders Gunnarsson med Ann-Britt Karlsson o Eva Samuelsson förnöjde publiken
  • En glad Kristina Kullenberg med sin lotterivinst
  • Kajsa Wiland deklamerar Viktor Rydbergs Tomten
  • En glad Kristina Kullenberg med sin lotterivinst

SPF Kaprifolen Skaftö
Julfest den 11 december 2019

Redan en halvtimme före utsatt tid var Folkets Hus i Grundsund proppfullt av glada, finklädda och förväntansfulla medlemmar – alla ville uppleva julstämning tillsammans med goda vänner, höra musik och äta lite gott. Det bjöds på värmande glögg och mingel innan ordförande Berit Rydberg grep mikrofonen och hälsade alla välkomna. Särskilt roligt är det att Kaprifolen fått flera nya medlemmar sista året, och Berit presenterade dem för församlingen.

När alla bänkat sig vid de vackert julpyntade borden släcktes ljuset ner, och förväntansfull tystnad sänkte sig över salen. Luciasång hördes i bakgrunden, och efter en liten stund tassade små tomtar och två (!) lucior med tärnor in framför scenen. Ett potpurri av julsånger framfördes under ledning av Birgitta Gunnarsson, som vanligt utrustad med sin välljudande gitarr. Ett uppskattat inslag i vintermörkret.

Därefter var det dags för den flinka värdgruppen att rycka ut och servera läckra julsmörgåsar, kaffe och lussekatter. Musikunderhållning hade utlovats, och den var verkligen av bästa märke: Birgitta och Anders Gunnarsson, tillsammans med Ann-Britt Karlsson och Eva Olivia Samuelsson, spelade och sjöng så det stod härliga till! Vanliga och ovanliga visor blandades med julsånger, till ackompanjemang av basfiol, gitarr och ukulele. Trivsamt småprat musikanterna emellan höjde stämningen ytterligare. Denna musikaliska kvartett hör vi gärna igen!

Ett stämningsfullt inslag stod nyblivna 90-åringen Kajsa Wilandh för när hon deklamerade Viktor Rydbergs dikt "Tomten". Poesiboken hon läste ur hade tillhört hennes farfar, som fått den i skolpremium 1887!

Lottdragning avslutade mötet, och ute i hallen fortsatte samtalen tills alla hade hittat sina kläder och kunde gå hem. Nog är det stimulerande att träffa andra människor – ordspråket "man är mans gamman" står sig än.

Agneta Bager-Josephson