K-G har ordet

Mina vänner,
Åter tillbaka i verkligheten efter en sommar som varit het och tyvärr ställt till det för många näringar. Det resulterade t ex i nödslaktade djur. Vi ombads köpa mer svenskt kött men grillförbudet drog ner inköpen av kött. Det blev ingen samklang i hur vi skulle hjälpa de svenska djuruppfödarna.

Hett är i allra högsta grad också valen den 9 september. Hur blir det efter dessa? Kommer de många löftena som riktats till pensionärer att genomföras? Blir de verklighet så finns det möjligheter att allt blir mycket bättre.... Men som jag skrev i förra numret så finns tyvärr alltid ordet "valfläsk" med i debatten och en svekdebatt i efterdyningarna. Vi får se hur det blir! När du läser detta kanske valresultaten är kända.

Jag vill ändå vara lite optimistisk och tro att det utmärkta arbete som görs i Äldrerådet och i KPR av våra pensionärsföreningar påverkar våra lokala beslutsfattare åt rätt håll dvs åt vårt håll.
Ett av partierna har nu varmvattenbassängen på sina valaffischer! Det ska vi följa upp! Och vårt nya sjukhus har kommit upp på tapeten då det gäller den planerade närakuten. Här finns politiska krafter i Landstinget som lutar åt att bara akuten på Löwet ska finnas och att ingen närakut, med geriatrikinriktning, ska komma till stånd i Sollentuna. Detta får inte bli en bricka i det politiska spelet. Akutmottagningarna behövs både i Väsby och i Sollentuna!

SPF Seniorerna och PRO hade en samordnad utfrågning av våra landstingspolitiker i slutet av augusti. Fullsatt i Landstingssalen och bra ledd utfrågning av Monica Ulfhjelm, vår distriktsordförande. Även här många löften riktade till oss äldre. Viktigt att vi följer upp även dem framöver!

Vi hade ju också våra två egna politikerutfrågningar innan sommaren. Många fina ord om resurser till oss äldre. Här ska vi se till att det inte bara var prat utan vi vill ha lite verkstad också. Passa på att besöka kommunfullmäktige och lyssna till diskussionerna. Både trevligt och lärorikt att vara åhörare. Första fullmäktige efter valet är torsdag den 20 september. Vem/vilka sitter var då?

Politiken och politikerna bestämmer över kommunens utveckling och vi själva bestämmer över vad vi gör i vår förening Grindslanten. Och här är programkommittén mycket aktiv och duktig. Liksom alla ni funktionärer som lägger ner frivillig tid för att ge oss alla trevliga upplevelser tillsammans! Jag ser fram emot att träffa dig och kom gärna med inspel om att även du vill vara med och utveckla och driva vår förening.

K-G Holmgren