Lundakretsen

Lundakretsen har nu en egen hemsida. Klicka här så kommer du till den

Lundakretsen består av de 7 SPF-föreningarna i Lunds kommun.

Samverkan i SPF Lundakretsen
I Lundakretsen ingår Lunds sex SPF föreningar:

SPF Lundensis
SPF Centrum
SPF Stångby
SPF Dalbybygden
SPF Södra Sandby
SPF Romele

Lundakretsen har en hemsida www.spfseniorerna.se/lundakretsen. Om du vill åka med på längre resor, som någon av föreningarna ordnar, så hittar du dem här.

Lundakretsen har två representanter i Lunds kommunala pensionärsråd, KPR, och en representant i Brukarrådet för färdtjänst, vilkas uppgift är att tillvarata pensionärers intressen gentemot Lunds kommun.

Om du har synpunkter som du vill att vi ska ta upp med Lunds kommun så kontakta Inga-Lena Herrmann, ordförande i SPF Lundensis.

Aktiviteter i samverkan

För att kunna erbjuda SPF-medlemmar inom Lunds kommun teaterbiljetter med anslutningsresa eller lite mer omfattande och längre resor, samverkar de sju föreningarna under namnet Lundakretsen. I första hand är aktiviteterna till för den arrangerande föreningens medlemmar, men i mån av plats får även medlemmar i övriga SPF-föreningar delta. Utbudet hittar du genom att gå in på SPF Lundensis hemsida www.spf.se/spf-lundensis och klicka på en flik med namnet Lundakretsen. Där kan man gå vidare till respektive förening, klicka vidare på fliken Aktiviteter, för att se dess kalendarium, presentationer och hur man gör anmälan.

Intressebevakning och påverkan
SPF- Lundakretsen har även till uppgift att gentemot Lunds kommun bevaka och tillvarata pensionärernas intressen. Det kan handla om kommunens service till äldre, färdtjänst och boendeformer mm.

I det Kommunala Pensionärsrådet – KPR, är de sju SPF-föreningarna representerade med två ledamöter. För ytterligare information hänvisas till följande länk som leder till kommunens hemsida; http://www.lund.se/kommun--politik/kommunens-organisation/radgivande-organ/kommunala-pensionarsradet/

SPF- Lundakretsen finns även företrädd i kommunens Brukarråd för
kollektivtafik. Här kan vi lämna synpunkter på färdtjänsten och tillgänglighet till och på busshållplatser.

Har du synpunkter du vill skall tas upp med kommunen, kontakta Inga-Lena Herrmann, ordförande i SPF Seniorerna Lundensis.