Promenad i Illharjen

Sista dagen i maj var SPF Seniorerna Landsbrobygden på utflykt till Illharjen.

Vi var 30 medlemmar som samlades vid Harjenrondellen och gick genom den vackra naturen på den nya vandringsleden till Mela kvarn. Solskenet glittrade i Emåns vatten och fågelsången var ljuvlig. Området är en riktig pärla med sin frodiga grönska och det speciella växt-och djurliv som finns där.

Vid Mela kvarn välkomnades vi av Gunlög Nordström, som berättade om den verksamhet som bedrivits där. Kvarnen härstammar från 1600-talet och dessutom har det funnits såg och annan industriverksamhet. En utställning om ingenjören Carl Oscar Jonsson, som konstruerade vinkelkopplingen Volvo väckte stort intresse.

Efter visningen smakade det medhavda kaffet gott i gröngräset. Det blev också tid att titta i de övriga husen på området. Roland Axelsson tackade Gunlög för den intressanta guidningen och därefter promenerade vi tillbaka. En trevlig förmiddag i vår vackra bygd.