Årsmöte 2022

SPF Seniorerna Landsbrobygden har haft sitt årsmöte i Nävelsjö bygdegård. Ordföranden Ingvar Andersson kunde hälsa ett 75-tal medlemmar välkomna. Inledningsvis hölls parentation över de medlemmar som avlidit sedan förra årsmötet. Kören sjöng ”När sorgen känns tung i mitt sinne”, ljus tändes och Birgitta Rydén Johansson läste en dikt. Kören avslutade med ”Lär mig du skog att vissna glad” och ”Oändlig nåd”.

• Ingvar och Bengt Ekvall
  • Bengt Ekvall informerade om prostatacancerförbundets arbete
  • De som lämnade sina uppdrag avtackades med en blombukett
  • Ingvar och Bengt Ekvall
  • Bengt Ekvall informerade om prostatacancerförbundets arbete
  • De som lämnade sina uppdrag avtackades med en blombukett

Därefter vidtog årsmötesförhandlingarna. På grund av pandemin har 2021 års verksamhet varit begränsad, men under sommaren och hösten kunde ett antal träffar anordnas. Även körens övningar och bokcirkeln samt boule och bowling har varit igång under hösten. Ingvar Andersson omvaldes som ordförande. Nyvalda i styrelsen blev Gillis Johansson och Roland Axelsson. Yvonne Svensson och Barbro Grahn Söderlund avgick ur styrelsen och avtackades med en bukett vårblommor, liksom Sivert Karlsson i resekommittén och Ingrid Abelsson och Gunnel Ekstrand i lotterikommittén.

Efter förhandlingarna smakade det gott med kaffe, smörgåsar och kaka. Sedan bjöd kören på ytterligare några sånger till ackompanjemang av Maj-Lis Andersson. Så följde en viktig information av Bengt Ekvall, Skirö om prostatacancerförbundets arbete. Deras arbete har bl.a. lett till att screening kommer att erbjudas alla män över 50 år. Han uppmanade oss att påverka våra söner att ta vara på denna möjlighet till tidig upptäckt och behandling av prostatacancer, som är den vanligaste cancerformen.

Så blev det prisutdelning till dem som lyckats bäst i boule och bowling. Björn Sjöstrand och Gärd Gustafsson fick guldmedalj i boule och i bowlingen belönades Sven-Olof Hed och Majvor Andersson med guld. Bland dem som lämnat in sina friskvårdskort drogs tio vinnare. Slutligen blev det dragning på de lotterier som sålts under eftermiddagen. En insamling till hjälparbete i Ukraina gav över 4000 kr. Ordföranden avslutade och tackade alla som bidragit till föreningens verksamhet och inbjöd till nästa träff, då det blir vårfest 13 april i Årset.