Resan till Ljungskile 2010

En oförglömlig resa till Bohuslän under 5 dagar.
Är det möjligen den sista längre resa vi gjort i föreningen?

• Bertil Jonshamre välkomnar oss
  • Bensträckare
  • Berömd handelsbod
  • Fikarast på kajen
  • "Bryggkaffe"
  • Smögen
  • Fiskemuseum på Klädesholmen
  • Fiskkonserver Vi känner igen märkena.
  • Locket på sker här
  • "Bryggkaffe"
  • Smögen
  • Fiskemuseum på Klädesholmen
  • Fiskkonserver Vi känner igen märkena.
  • Locket på sker här
  • Här äter vi middag på skolan
  • Fiskrensning

Resan till Ljungskile 21-25 maj 2010

SPF Föreningarna från Alfta, Arbrå, Bollnäs och Edsbyn har gjort en fantastisk resa till Bohuslän. Här följer en reserapport.

Fredag
40 medlemmar från SPF-föreningarna i Alfa, Arbrå, Bollnäs och Edsbyn gjorde en resa till Bohuslän med Ljungskile som utgångspunkt.
Vi anlände till Folkhögskolan i Ljungskile efter en bekväm resa med Härjedalingen. Kaffe och lunch efter vägen.Middag på skolan, därefter rundvandring och visning av skolan under ledning av Bertil Jonshammar, för övrigt uppväxt i Edsbyn.

Lördag
Dag två startade med bussavgång kl. 08.30 efter frukost. Första stoppet var Klädesholmen med besök på ett litet fiskemuseum, "Fiskebua". Två erfarna gamla fiskare berättade om fisket och konservindustrins historia. Fiskarna levde verkligen ett hårt liv och alla kom inte hem efter fisketurerna. Fisketurer som gick ända till England och varade i flera veckor vissa tider på året. Många fiskebåtar förliste under resorna. Imponerande och lärorikt över ett ämne som vi inte visste så mycket om. Fantastisk miljö på ön med bebyggelse vägg i vägg och med alla hus målade vita. Salthalten i luften är hög vilket innebär att husen måste målas om vart 3-4 år.
Nästa stopp var Rönnäng där det blev kafferast och vidare med en båttur runt några öar, Dyrön, Åstol och Tjörnekalv. Båtturen varade ungefär en timme i strålande sol.
Resan fortsatte sedan till Skärhamn, lunch serverades på Pensionat Nordevik med färsk fisk på menyn naturligtvis eftersom vi åker i fiskeriland.
Mätta och belåtna fortsatte vi till Hamnen i Skärhamn där vi hade fri tid att vandra omkring i egen takt. Museer, butiker, utsiktsplatser och kaféer i fullt tillräcklig mängd.
Klockan 15.00 bar det av till nästa sevärdhet, Sundby Säteri med vacker park, kulturbyggnader. Utställningen om Margareta Huitfeldt och säteriets historia. Ett kulturarv som är viktigt att bevara. Det finns till och med en Vänförening som värnar säteriets historia
Med färjeförbindelse till fastlandet var det så dags för återfärd till skolan i Ljungskile dit vi anlände lagom till middagen 17.30.

Efter middagen inbjöd Bertil Jonshamre till ett bildspel om Bohuslän till musik av Evert Taube.
Han berättade också om konstnären Karl Wilhemsson, en konstnär som är känd över stora delar av världen och en nationalromantiker likvärdig med Carl Larsson. Karl Wilhemssons far förliste på havet när han var 9 år och det kom att prägla hans måleri med en viss sorgenhet Han målade gärna motiv från fisket och det hårda livet på öarna i Bohuslän. Karl Wilhemsson kallades ibland för ljusmålare eftersom han gav ljuset en stor betydelse.
Han gifte sig med en elev och levde till 1928. Många av hans tavlor finns idag samlade på Uddevalla museum i en pågående utställning.
Kaffe på altanen i strålande sol och med utsikt över havsviken in mot Ljungskile.
En fantastisk dag med ett program och ett väder långt över förväntan. Solsken och 27 grader, vad kan man mer önska.
Söndag
Start med bussen kl.08.30 som tidigare dagar. Färden går ut mot Orust där vi passerar Henån och Morlanda, färjar över Malö strömmar till Flatö. Det verkliga "Taubelandet". Där finns handelsman Flinks butik som han sjunger om, där finns miljöer där Evert Taube trivdes bra och inspirerades av. Färden går vidare ut mot Skaftölandet och Grundsund. Vi promenerar bl.a. i den miljö som
TV-serien "Saltön" spelades in. Naturligtvis inte så lätt att känna igen sig från TV men vi såg ändå läkarvillan och torget som förekommer i serien. Några av oss klättrade upp till en utsiktsplats högt över havet. Vi fick här känna på hård vind från havet lindrigt sagt, det var svårt att stå upp nästan.
Utsikten över brofjorden där man tar in 80 % av all olja till Sverige fick vi se innanvi åkte vidare mot Lysekil för lunch på restaurang Rosvik.
Vi promenerade längs kajen efter lunchen, Bertil berättade om en föregångare vad gäller friskvård, Carl Curra, som redan för 100 år sedan agiterade för friskvård, sunda vanor och påtalade solens betydelse. Han insåg alltså tidigt det vi försöker leva upp till idag. Kurhotell, kallbadhus byggdes i Ljungskile och fick sedan efterföljare på flera platser längs västkusten.
Vi besökte Havets Hus som är ett akvarium med västerhavets all fiskar, stora och små. Intressant besök.Ett kort stopp vid Lysekils kyrka innan vi styrde färden mot Ljungskile och vårt "läger.
Middag kl. 18.00 och kvällskaffe kl. 20.00
Kvällen fri. De flesta bänkade sig på altanen med utsikt över Ljungskile. Tidig kväll.

Dag 4 måndag
Resan startar med att vi åker genom det inre av Bohuslän till Bullaresjöarna och besöker Naverstads kyrka. En kyrka med unika takmålningar som var väl värda att se. Historien talar också om en tysk målare som jobbade 10 år med takmålningarna.
Besök vid Vitlycke hällristningsmuseum i Tanum där vi också åt lunch. Hällristningar finns i stor omfattning i Bohuslän och inspirerar till turism i landskapet.
Vi färdades längs kustvägen bl.a. genom Grebbestad, Fjällbacka och Kungshamn. I Fjällbacka sammanträffade vi med Gerd och Arne Karlsson från Edsbyn som har sommarbostad i Fjällbacka. Dom hade arrangerat en visning av kyrkan och en berättelse om Fjällbacka.
Vi åkte vidare till Smögen där vi fick egen tid att ströva på bryggan. Hemfärs via Munkedal och Uddevalla.
Avslutningssamkväm med västkustbuffé på kvällen där vi tillsammans summerade veckan och avtackade Bertil Jonshamre med lite presenter för en riktigt fin resa med en fantastisk guidning.
Alltigenom proffsigt

Dag 5 tisdag
Vi påbörjar hemresan. Bertil Jonshamre lotsar oss till Uddevalla museum och även ett kortare stopp vid Sveriges äldsta badort, Gustavsberg.
Hemresan på riktigt startar sedan från Uddevalla vid 11-tiden. Tillbaka i Edsbyn 19.30
Stort tack till Stig Lindberg, reseledare i SPF Edsbyn, som arrangerat resan tillsammans med Bertil Jonshamre vid Ljungskile Folkhögskola. Hela resan har gått fantastiskt bra, alla helt nöjda. Det här var verkligen en härlig resa.