Månadsträffar 2017

Lite rapporter från det vi gjort 2017.

Den 20:de januari hade SPF-Seniorerna/Edsbyn sitt första månadsmöte för året 2017. 112 medlemmar bjöds på lite informationer, Studiförbundet Vuxenskolans program för året, 7 nya medlemmar hälsades välkomna med stående applåder. Stående, då vår friskvårdsansvarige tycker att vi sitter alldeles för mycket. Det är nyttigt att röra sig!
Vinnare i medlemsvärvningskampanjen belönades, sammanlagt 5 pristagare-
En information vi inte fick del av var den från Hörselfrämjandet då informatören därifrån ringde sig sjuk samma dag. Emellertid hade vi ytterligare en programpunkt inplanerad. Christer Stenberg berättade om sin levnad och sjöng många egenskrivna och komponerade visor. Vackra och med en djup mening. Lite lättsammare stycke var den visa om en flygtur över bygden som komponerats till någon revy för länge sedan. Christer gjorde en helt oefterhärmlig recitation av Kristina i Ugganåker (Helge Johanssons) drapa "Då ja åkte spärsk utgönöm Hian". På så genuint Ovanåkersmål och med härlig mimik fick han oss alla att skratta och se för vår inre syn den vådliga färden. Mannen som deltog i flygturen var blöt i baken efteråt och det var kanske snudd på att några av oss också var efter alla sköna skratt? Stort tack till Christer Stenberg för det fina framträdandet!
Efter kaffe och goda smörgåsar drogs årorna till fina vinster som handarbetsgruppen står för. Så var mötet slut men innan jag slutar här vill jag erinra om Årsmötet 17 februari. Då bjuder föreningen på lunch, alltså ytterligare en anledning till att sluta upp mangrant!

Vid tangenterna Christer Faberstedt

17 februari 2017

Fredagen 17/2 hade SPF Seniorerna Edsbyn årsmöte. Efter en lunch med mustig soppa tillagad av vår eminenta köksgrupp följde parentation av 17 under året avlidna medlemmar. Den följdes av unison sång av "Härlig är jorden" under ledning av kören, som sedan sjöng ytterligare några vackra sånger. Därefter vidtog sedvanliga årsmötesförhandlingar, med ackuratess ledda av vår ordförande, Dan Hälsing. Efteråt tackades kökspersonalen med blommor och blader.
Åror drogs och vinnare jublade, Gunnar Gudmundsson till och med så högljutt att en del av oss nästan föll av stolarna! Trevligt, till bristningsgränsen välbesökt årsmöte!
3 nya medlemmar hälsades välkomna med applåder.
Nästa möte, 17/3 kommer MD PhD Docent Michael Hultström från Uppsala Universitet att för Hjärt&Lungfonden att föreläsa om hjärtrytmrubbningar. Ett intressant och, för många av oss, oroande symptom. Väl mött då vänner!
Bakom tangenterna, Christer Faberstedt

17 mars 2017

Finns det hjärterum så finns det stjärterum brukar man säga. Men vid SPF-Seniorerna/Edsbyns månadsmöte 17/3 fanns det inte plats för en endaste rumpa till! Vi hade inbjudit Md, Phd och Docenten Michael Hultström från Uppsala Universitet och Hjärt och Lungfonden att föreläsa om hjärtats sjukdomar och om hans forskning på området.
Efter att vår kör, passande nog, framfört några sånger på temat Hjärta skulle jag presentera vår föredragshållare. Då jag i presentationen nämnde att det nog i kväll blir en hel del hjärtrythmrubbningar vid matchen SAIK – Edsbyn och beklagade att han inte kunde stanna kvar hos oss. Detta gjorde att han, i sitt intressanta föredrag, fick in bandyn i lustiga formuleringar. Michael svarade så tålmodigt på alla möjliga frågor från oss om våra hjärtproblem. Det blev nästan som en läkarmottagning på Smyrnakyrkans festsal! Vi skickar en tusenlapp till forskningen från föreningen och jag uppmuntrar er alla att skicka pengar till forskningen. Den är så viktig och varje krona är ju som att betala till sig själv!
När vi äntligen släppte iväg Michael vidtog dragning på de sedvanliga årorna. Många belåtna vinnare!
Reseansvariga bad mig här meddela att teaterresan till Iggesund var en höjdare.
Nästa månadsmöte kommer undertecknad att kåsera om Fritan, den första egentliga ungdomsverksamheten i Byn. Detta var på 60-talet så nu får ni bereda er på att det blir ROCK and ROLL.
Vid tangenterna
Christer Faberstedt

21 april 2017

Ingen rapport denna gång.

Sommarlov.

18 augusti 2017.

Sommaren har gått fort. Hösten har redan kommit med stora steg.
Höstterminen för SPF Seniorerna Edsbyn har börjat med sedvanlig surströmmingsfest i Grängsbo Bygdegård. Stor uppslutning, över 100 medlemmar som kalasade på god mat. Köket har gjort ett stort jobb. Tack ska ni ha!
Stämmningen var hög, bra underhållning av Börje Ring Trio. Musik, sång och historier. Dagen avslutades med lotteridragning.
Föreningen bjöd på bussresa Edsbyn/Grängsbo.
Tack till alla som kom och gjorde dagen trevlig!
Linnea och Dan har under Volasdagen välkomnat o guidat en busslast SPF Medlemmar från Vindeln som besökte vår vackra bygd. Det var uppskatat och föreningen har fått ett tackkort.
Vi träffs i september!
Styrelsen gm Gun Mårtensson.

22 september 2017
Ingen rapport denna gång.

20 oktober 2017
Månadsträff med bl.a. skördeauktion

17 november 2017

Månadsträff. Gäst: Författaren Vibeke Olsson Falk.

15 december 2017

Julfest för våra medlemmar.
Fredagen den 15 december klockan 17.00. Grängsbo Bygdegård.
Fantastisk julmat, gemenskap, vår Sång & Musikgrupp, Edsbyns Lucia, musikunderhållning, glögg, gratis buss från Edsbyn kl. 16.00 s;a torget.
Allt detta till priset 150 kronor.
Anmälan senast 9 december till Inga 233 01 eller Maj-Britt 070-350 80 54.
En trevlig julfest som lockade 150 medlemmar. Vanjas trio höjde stämningen.
I samarbete med Vuxenskolan.