Månadsmöte i "Bedrägeriets tecken"

SPF-Orebygdens månadsmöte för januari 2024, gick i bedragarna tecken.

• Kjell Bond, föreläser om bedrägerier
  • Intresserade deltagare
  • Lite fika är alltid gott
  • Kjell Bond, föreläser om bedrägerier
  • Intresserade deltagare
  • Lite fika är alltid gott

Ett 25-tal medlemmar från föreningen träffades för månadsmöte måndagen 240115. på församlingshemmet i Rättvik.

Förutom traditionell mötesordning, fika, bingo och lotterier.
Bjöds deltagarna på en intressant föreläsning om berägerier mot äldre och hur vi kan skydda oss, av Kommunpolis Kjell Bond,

Kjell som har mångårig erfarenhet.
Föreläste på ett mycket intressant sätt, om de moderna metoder som kriminella, i brist på banker och värdetransporter att råna. Har förnyat sätten de använder sig av för att "fixa sin skumma ekonomi".

Som bekant är, har bedrägerierna ökat genom ett i högregrad användande av IT-/Data- och Telefonteknik.
Bedrägerierna sker oftast genom att använda sig av falska;
- Fakturor via vanlig post och Epost.
- SMS-utskick
- Epost-utskick
- Telefonförsäljning

Genom att vara mer noggrann och mindre godtrogen, kan du öka din egna säkerhet.
- Det är inte säkert att; Det är ditt barn, barnbarn, kusin, syster, bror och/eller annan närstående som ringer ellr skickar SMS och vill ha hjälp med pengar.

- Var vaksam mot "fakturor" och/eller krav om betalning, som ser ut att, komma från kända företag, banker och institutioner. Dessa kan komma via epost och SMS.

- Får du ett "skumt" telefonsamtal från någon form av försäljare, lägg på. De här "försäljarna" är väldigt duktiga på att prata. Bättre lägga på luren än lita på "turen", så att säga.

Vid minsta tveksamhet, prata med någon närstående eller vän om hjälp.

SPF-Orebygden Classe Sjödén