Lundakretsen

SPF Lundakretsen

SPF Lundakretsen består av de 6 SPF föreningarna i Lunds kommun.
SPF Dalbybygden
SPF Södra Sandby
SPF Lund Centrum
SPF Lundensis
SPF Romele
SPF Stångby

Kretsen företräds av en styrelse där varje förening utser två personer.

Lars-Gösta Jardevall, SPF Seniorerna Lund Centrum
lundakretsen@spfseniorerna.se

Kassör
Anna Castensson, SPF Seniorerna Lund Centrum

Sekreterare
Sivert Gardell, SPF Seniorerna Romele

Webbredaktör
Lars-Gösta Jardevall, SPF Seniorerna Lund Centrum

Lundakretsen har en egen hemsida:  www.spf.se/lundakretsen
Inom Lunds kommun har gjorts en medlemsenkät om äldres boende, material om detta finns att läsa på Lundakretsens hemsida.

Samverkan kring aktiviteter
För att kunna erbjuda SPF medlemar mer omfattande och längre resor såväl inom landet som utomlands, samverkar föreningarna i SPF Lundakretsen.
Medlemmarna deltager på lika villkor

Aktuella resor finns beskrivna under fliken "Aktiviteter" och därefter "Lundakretsens resor".

Information och samråd med Lunds kommun
SPF Lundakretsens uppgift är bl.a att bevaka och tillvarata pensionärernas intressen gentemot Lunds kommun. Detta sker dels som remissinstans, där kommunens utredningar och förslag granskas, dels via det Kommunala Pensionärsrådet KPR.

I KPR ska kommunen samråda och informera om sin verksamhet, om planerade förändringar samt om resultatet av olika åtgärder som har eller kan få aktualitet för pensionärerna i Lunds kommun.

För närvarande representerar följande personer SPF i KPR:
Christer Särnstrand, SPF Lund Centrum
Anita Hedin, SPF Stångby

För ytterligare information och för protokoll hänvisas till följande länk: https://www.lund.se/kommun--politik/kommunens-organisation/radgivande-organ/kommunala-pensionarsradet/

Lundakretsen har en representant i Tekniska Nämndens brukarråd. Här behandlas bl.a upphandling av Lunds kommuns färdtjänst. Kretsens representant är Inga-Lena Herrmann, SPF Lundensis.

(Uppdaterat 2023-03-10)