Majmöte

Vårens sista månadsmöte

• Berit och Lars Gunnar Andersson

Månadsmöte den 15 maj 2019
Sommaren närmar sig, men det sista månadsmötet lockade ändå många "kaprifoler" – vi var nyfikna på dagens talare, professor Lars-Gunnar Andersson, tidigare språkexpert i Sveriges Radios "Språklådan".
Ordförande Berit Rydberg hälsade oss alla varmt välkomna, och hon passade på att "puffa" lite för kommande evenemang. En bussresa till Kinnekulle den 27 maj står på programmet, och till första träffen i höst gästas föreningen av Kenneth Linton som skall tala om Göteborgssymfonikerna. I oktober gör föreningen ett studiebesök på Astra Seneca i Göteborg, kanske även en visit i Taubehuset.
Så var det dags för dagens gäst att inta scenen. Rubrik för hans föredrag var "Om alla säger fel, blir det rätt då?", en mycket aktuell fråga.
Lars-Gunnar arbetade med Språklådan i 16 år och mottog under den tiden cirka 80.000 brev från olika lyssnare. En del av dessa brev fick vi ta del av via overhead-texter, och de mottogs ofta med igenkännande skratt. Visst har vi undrat över samma saker som dessa skribenter, och visst har vi också irriterat oss över dagens språkbruk!
De flesta lyssnare klagade över språkets, i deras tycke, försämring, och Lars-Gunnar sade sig aldrig ha fått något brev från en skribent som uppmärksammat en förändring i språket – och gillat det!
En intressant fråga: Sedan när har språket börjat bli sämre? "Ja, frågar ni mig så svarar jag 1968", påstod vår professor. Och varför just då? "Jo, det var då jag tog studenten!" Det visar sig att de flesta människor tycker att språket var korrekt just när de själva var unga. Därefter gick det utför...
Varför tycker man att något speciellt ord eller uttryck är fult eller olämpligt? Det kan kanske ge obehagliga associationer eller haft en annan, negativ innebörd förr i tiden?
Modeord är ännu ett kapitel: "häftig" och "grym", har för ungdomarna en positiv klang, medan äldre människor associerar till något annat.
Talspråk respektive skriftspråk är ett annat intressant ämne. Skriver man Flicka-tjej? Knappt-nästan? Själv – ensam? Kommer bli – kommer att bli? Han är större än mig – jag?
Ordet "Och" i början av en sats var förr tabu, men idag störs vi inte särskilt. I Bibeln förekommer det ofta med den placeringen, påpekade Lars-Gunnar.
För den tveksamme rekommenderade Lars-Gunnar Erik Welanders "Riktig svenska" och SAOL.
En frågestund avslutade Lars-Gunnar Anderssons mycket sprirituella och roliga föredrag, och många viftande händer flög upp i luften. Alla hade hört underliga ord och uttryck som de ville ha kommenterade, och Lars-Gunnar var inte snål med tiden – han tycktes njuta av intresset. Applåderna efteråt var starka och långa, och ordförande Berit uttryckte vår uppskattning på god svenska!
Kaffe och lotterier följde, och ordförande tackade särskilt värdgruppen som skött allt så förträffligt.
Agneta Bager-Josephson