Direktaccess till hemsidan

Vissa medlemmar upplever att det är krångligt att öppna hemsidan och komma vidare till den information man är intresserad av. Men det finns några enkla knep som gör att det kan gå väldigt snabbt.

På dator

Här beskrivs hur du går till väga för att skapa bokmärken om du använder webbläsaren Google Crome. Med andra webbläsare går det också att skapa bokmärken (ibland kallade favoriter), men kanske på ett något annorlunda sätt.

Öppna föreningens hemsida på det sätt du hittills har tillämpat.

Klicka på symbolen (stjärnan) högst upp till höger på sidan för att skapa bokmärke. Nu öppnas ett fönster där du kan ändra titeln på bokmärket om du vill. Markera att du vill skapa ett bokmärke i webbläsarens bokmärkesfält.

När du därefter klickar på bokmärket kommer du direkt till hemsidans startsida.

På det här sättet kan du skapa bokmärken till vilken sida du vill på föreningens hemsida (ja till allt som för tillfället visas i en webbläsare egentligen).

Namnge varje bokmärke med tex. sidans namn som "SPF Vik Övr Akt",  "SPF Vik Fast Akt", Men kom ihåg att då och då ta en titt efter nya aktualiteter på hemsidans startsida.

På smarttelefon och surfplatta

Här beskrivs hur du går till väga för att lägga till ikoner för valfria sidor av föreningens hemsida på enhetens startskärm.

Instruktionen beskriver hur du gör om du använder en enhet av så kallad Android-typ som tex. Samsung, Sony och Google, det vill säga i stort sett alla enheter utom Apple-eheterna iPhone och Ipad. I de sistnämnda typerna går det förmodligen att göra på ett liknande sätt.

Klicka på menyknappen uppe till höger.

Välj "Lägg till på startskärmen".

Ge ikonen ett kort namn som tex. "SPF Vik Start".

På din enhets startsida har du nu fått en ikon som, när du klickar på den, tar dig direkt till hemsidans startsida på ett enda klick.

På samma sätt kan du skapa ikoner för alla de sidor du snabbt vill nå.

Ytterligare en finess

Låt oss säga att du har skapat fem ikoner som "går till" olika sidor på vår hemsida. Då kan du dra fyra av ikonerna, en i taget, och släppa dem på den femte.

Då skapas en ikongrupp. Du kan ändra ikonens namn genom att klicka på det.

När du klickar på gruppikonen kommer du nu åt alla fem ikonerna och länkas direkt till respektive sida på endast två klick.

Det går att skapa bokmärken även i mobilens eller surfplattans webbläsare, men med ikoner på startsidan går det snabbare.

Med utskrivna QR-koder

Ett tredje sätt är att läsa av en så kallad QR-kod med mobilens kamera. Det förutsätter att någon har skapat en QR-kod som länkar till en viss webbadress.

Länken här nedanför innehåller ett dokument med tre QR-koder länkade till sidorna Start, Övriga Aktiviteter och Fasta Aktiviteter. Sidan är tänkt att skrivas ut så att du med kameran i din smarttelefon kan "skanna" koderna för att snabbt komma till respektive sida.

Klicka här för att hämta dokumentet med QR-koder.