Enkät om nära vård

Distriktets enkät om god och nära vård
Det här tycker vi är viktigast i primärvården. Vi har gjort en snabb sammanfattning
Enkäten skickades ut till alla medlemmar med e-postadress och avslutades 2023-08-27.

Jag vill tacka er alla för ert engagemang i sjukvården. Och särskilt för era svar – det visar vad ni som medlemmar tycker är viktigast i sjukvården.

Det har varit både lärorikt och intressant för oss i vårt fortsatta arbete att ta del av alla kommentarer som ni skrivit. Exempel: Svårigheter att få kontakt med vårdcentralerna, olika hänvisningar till akutsjukhus respektive vårdcentral, knappval som man måste gå igenom för att komma till sitt ärende och chattfunktionen i 1177. Men också positiva kommentarer om några vårdcentraler.

Tre saker vill vi driva och fortsätta att ha dialog med regionen om:
1.    Få kunskap om vilka vägar som finns för att få kontakt med vården. Utreda om man för rådgivning, frågor och tidsbeställning kan ha färre vägar in. Verkar orationellt att ha så många och krångliga ingångar.
2.    Många av frågorna rör tillgänglighet och kontinuitet. Vi vill att även Sörmland på vårdcentralerna har en särskild mottagning för äldre, till att börja med för er som är multisjuka. Att få ett direktnummer utan knappval, att få en vårdkontakt och få möjlighet att ta upp flera problem vid ett besök. Detta har man infört i många andra regioner med goda resultat och nöjda patienter. Vi vill se en försöksperiod där man prövar detta i Sörmland, både på en vårdcentral som drivs av regionen och en privat vårdcentral.
3.    Vi kommer att få se en utveckling med digitala lösningar framöver. Här vill vi att man under utvecklingen av olika system har en grupp seniorer, som får möjlighet att pröva enkelheten och användarvänligheten innan man driftsätter lösningen.
Nästa steg är att i samråd med våra lokala föreningar och särskilt med de av er som vill fortsätta att få information, delta i diskussionsgrupper eller vara med i arbetsgrupper, ta fram en plan för vidarearbetet. Vi återkommer med information.
Än en gång tack!
Nu har vi fått mandat från er och ett underlag för att kunna bedriva ett påverkansarbete både på regional och lokal nivå.

Liliana Assi
Ordförande, SPF Seniorerna Sörmlandsdistriktet

Nedan finns svaren:
imagexxkx.png
imagehz8re.png
Här finns svaren som pdf.
Tillbaka till KPR