Om SPF i Lunds kommun

SPF i Sverige har 260 000 medlemmar. I Skåne har SPF 38 000 medlemmar. I Lunds kommun finns ca 3 000 medlemmar i SPF. Dessa är medlemmar i någon av de sex SPF-föreningar som finns i kommunen. Alla sex föreningar samarbetar i den s k Lundakretsen.

Vill du veta vad SPF gör och vad vi tycker i frågor som berör seniorer i Lunds kommun? Kontakta då ordföranden i SPF Lundakretsen Lars-Gösta Jardevall,
lundakretsen@spfseniorerna.se
tel 076-844 12 76

Övergripande information om kretsens uppgifter finns längre ner på sidan.

Föreningarna i Lundakretsen

Nedan finns länkar till de sex SPF-föreningarnas hemsidor. På dessa hemsidor finns bl a kontaktuppgift, uppgifter om styrelse och andra funktionärer, planerade och genomförda aktiviteter m m. Alla föreningarna har även tryckta programhäften, men all information i dessa finns även på föreningarnas hemsidor. Det är alltså i föreningarna som den medlemsnära aktiviteten sker, medan lundakretsen står för kontakterna med omvärlden.

Vill du ha kontakt med en förening i ortsspecifik fråga, kontakta någon av våra sex SPF-föreningar. Klicka på aktuell länk nedan eller kontakta respektive ordförande

SPF Lund Centrum, Christer Särnstrand, cs@spflundcentrum.se, 0705-253186

SPF Lundensis (Västra Lund), Inga-Lena Herrmann, ingalenah13@gmail.com, 076-1194949

SPF Dalbybygden, Els-Britt Pålsson, ep.spfdalby@gmail.com, 070-922 30 84

SPF S Sandby, Lena Högström, lenahogström45@gmail.com,

SPF Romele, Kent Persson, genarpskungen@gmail.com,

SPF Stångby, Anita Hedin, anitamhedin@gmail.com
0735 95 69 26

SPF Lundakretsens uppgift är bl a att bevaka och tillvarata pensionärernas intressen gentemot Lunds kommun. Detta sker

• dels som remissinstans, där kommunens utredningar och förslag granskas,
  • dels via det Kommunala Pensionärsrådet, KPR.

Kretsen utser två ledamöter i KPR. Fr o m 2023 är dessa Anita Hedin och Christer Särnstrand.
Mer information om KPR finns på följande länk:

Lundakretsen har också en representant i Tekniska Nämndens brukarråd. Fr o m 2023 är detta Inga-Lena Herrmann. I brukarrådet behandlas bl a upphandling av Lunds kommuns färdtjänst.

Kretsen samarbetar också när det gäller resor, främst utlandsresor.

Mer detaljer om de olika föreningarnas aktiviter finns på deras hemsidor. Länkar till dessa finns högre upp på denna sida.

Riksförbundet

Riksförbundet SPF Seniorernas huvudkontor finns i Stockholm. Önskas kontakt med ansvariga i olika frågor, klicka på denna länk. Där presenteras kansliets personal, bl a generalsekreteraren och presschefen.

Skånedistriktet

SPF Skånedistriktet har kontor i Höör. För information, kontakta Mårten Kehler, spf.skane@telia.com, Tel: 0413-29114

(Sidan uppdaterad 2023-03-08)