Var och hur skall vi bo på ålderns höst? - Kom med och påverka!

Fram till 2030 ökar antalet personer över 80 år med nära 50%. Du kan vara en av dem.
Var skall du och vi andra i den åldern bo? Hur skall kommun och byggare hinna skapa åldersanpassade bostäder till oss alla?
Vi måste själva agera för att det skall finnas bra boenden för vår åldersgrupp. Vi skall inte själva planera och bygga. Men vi måste agera kraftfullt för att de som gör det skall veta hur vi vill ha det och skapa det vi vill ha.

Här kommer du in i bilden!

I Lund har fem seniora kvinnor skapat en självständig grupp, Gruppen för framtida seniorboende (GFFS), varav tre är medlemmar i SPF Seniorerna. De har sedan hösten 2021 träffat representanter för Lunds kommun och byggherrar, bland andra LKF som man har ett fortlöpande samarbete med, och fört fram sitt budskap baserat på den medlemsenkät som SPF Seniorerna i Lund genomförde 2019 tillsammans med PRO.

Gruppen har beskrivit sitt arbete i ett par dokument. Här nedan finns länkar till dokumenten.

Klicka här för att komma till ett webbreportage om gruppen. Klicka här för att komma till information om medlemsenkäten angående bostadsfrågor.

Nu känner gruppen att det krävs mer tyngd bakom kraven. Därför anser den att SPF Seniorerna i Lunds kommun bör engagera sig. Önskemål: att det skapas en grupp inom SPF i Lund som kan formulera kraven och föra fram dem till kommun och byggare. Du kan ingå i den gruppen. Det är inte minst viktigt nu när vi alla till och med den 30 april kan lämna synpunkter på kommunens översiktsplan som ska gälla fram till 2050.

Du behöver inte vara proffs på bostadsplanering och byggande. Det räcker med ett intresse. Men det är även bra om du som har jobbat med dessa frågor yrkesmässigt ansluter dig till gruppen.

Vill du veta mer: hör av dig till Anita Hedin, Telefon: 073 595 69 26, E-post: bostadsgruppen@spflundcentrum.se

Gruppen har beskrivit sitt arbete i ett par dokument. Klicka på rubrikerna, så öppnas dokumenten:

Flera bostäder för seniorer i Lunds kommun - Vi i GFFS vill överlämna vårt arbete

Gruppen för framtida seniorboende, GFFS, har arbetat fram ett underlag för hur framtida seniorboenden kan se ut i Lunds kommun.

OBS! Alla länkar öppnas i nytt fönster.

(Uppdaterat 2024-02-22)