Resa till Luleå med Birka Crusies

Årets Långresa med SPF Plogen gick till Luleå med ett stopp i Härnösand. Här följer fortsättning på reseberättelsen.
Dag 1. 11/6 Väl ombord och när alla hade installerat sig i sina hytter så serverades en trerätters middag. Som huvudrätt fick vi en utomordentligt god oxfile med tillbehör. Både förrätt och dessert liksom övriga rätter som serverades var av god restaurangklass, inte riktigt vad man väntat sig på en färja. Kvällen fördrevs sedan i olika barer eller andra förnöjelser.
Under kvällen gjordes en avstickare till Mariehamn där vi stannade till i ca tio minuter innan färden gick mot Härnösand,
Dag 2. 12/6 Under natten gick färjan mot och lade till i Härnösand. På morgonen serverades frukost som även den var av hög kvalitet. En buss väntade på oss och vi fick en rundtur i delar av Ångermanland. Vi såg Höga Kusten-bron, det är en mäktig konstruktion strax söder om Kramfors. Längden är 1800m och Pylonerna är 180 m höga. Avståndet mellan Pylonerna är ca 1200 m, Därefter besökte vi en gammal fiskeby, där vi också serverades lunch. Dagen till ära hade man gjort en härlig tallrik som bara bestod av olika fiskrätter. Efter lunchen besökte vi ett litet kapell som var byggt på 1600 talet. Under tiden var busschaufför och buss och fixade med luft i ett däck. På moderna fordon får man ju larm om sånt på en panel. Klockan hade nu rullat på, men vi hann med ett besök på ett tunnbrödsbageri. Jag köpte en kartong med korntunnbröd, och jag klarade det ända hem utan att en enda skiva var kvaddad, detta bland vinboxar och öl-kartonger. Senare på em lade vi ut från Härnösand och anträdde färden mot Luleå. Det märktes att vi närmade oss polcirkeln, det var ljust länge den kvällen.
Dag 3 13/6 började med frukost i den mycket välfyllda matsalen, så småningom hittade vi ett ledigt bord och kunde inta en god frukost. Även här i Luleå hade vår reseledare Allan fixat så att en buss hämtade upp oss och tog en stadsrundtur. Guiden berättade om stadens historia och ursprung, innan det bar av till "Gammelstan" som ligger strax norr om Luleå nuvarande stadskärna. I Gammelstan finns det ca 500 kyrkstugor i olika utföranden men alla var röda med vita knutar och varierande takbeklädnad mestadels i någon form av plåt. Dagens lunch serverades på Orrberget inte långt från Luleå stads motionsanläggning som finns här. Den är mycket välbesökt. I samband med lunchen fick vi resans enda regn över oss. Bussen vände sedan åter mot de centrala delarna. Ett stopp gjordes vid Luleå domkyrka under några minuter och båten avgick vid 15 -tiden, och gick hela vägen utan strandhugg till Stadsgårdskajen i Stockholm. Dag 4 14/6 Färden mot Stockholm gick vidare och vi beräknades anlända till destinationen vid 16-tiden. Bussen mot Linghem och Linneberga äntrades och resans sista del genomfördes med många nöjda men trötta resenärer.
Vid pennan Åke Lind.
Bilder från resan se nästa sida!