Polen-resan 11-17/9, Resedagbok och bilder.

Resedagbok från Polenresan 11/9 – 17/9 2019.
Dag 1.
Resan från Linneberga ner till Karlskrona gick som smort. Vi stannade för en bussfika utanför Mönsterås. Väl på båten ingick en buffe som avnjöts med ingående drycker, därefter var det dags att sova.
Dag 2.
Det blev en lång dag ca 60mil i bussen ner till Krakow. I Ggdansk anslöt vår Svenktalande guide, Robert Mikolajczyk han berättade om hur Polen förvandlats efter kriget som påverkade stora delar av Polen. Robert var väl påläst och förklarade mycket ingående både det ena och andra. Vi stannade vid en liten restaurang vid namn PAUSA som låg i Piotrkow Trybunaisky. I polen serveras alltid en soppa före huvudrätten i samband med måltiden, här fick vi en kålsoppa, som huvudrätt åt vi en fläsksnitsel och vi fick massor av potatis till, men det är en tradition i Polen att så sker. Jag tror inte det var någon som åt upp alla.
Även en enkel dessert serverades.
Efter lunchen fortsatte färden mot Krakow. Underhållning i form av sång och historier framfördes av J-Å Andersson och Allan Ånell.
Robert berättade om Torun (som vi passerade) att där var Kopernikus född, han den store vetenskapsmannen, se bild från saltgruvan.
Torun är också känt för sin speciella pepparkaka och en underjordisk sjö.
Polen har en yta som är 65 % av Sveriges och en folkmängd som är 38 miljoner.
Utanför Torun var det också dags för en eftermiddagsfika som ordnades till av Leif och hans flickor.
Vi kom fram till hotellet i Krakow i början på kvällen, det var bara att byta om och vila en stund före den middagen som serverades. Därefter var det dags att uppsöka den sköna sängen efter dagens långa bussresa och förbereda sig för nästa dag.
Dag 3.
Började med en frukost på hotellet som heter Vienna. Därefter färd till Krakows gamla stadsdelar. Där mötte en lokalguide upp och vi fick (låna ett headset) och det funkade bra det gick fint att höra vad han sa på god svenska. Vi gick en runda i gamla stan och passerade en mängd gamla byggnader där även Krakows Universitet hade sina ursprungliga lokaler och där även Kopernikus hade verkat.
En stor del av sällskapet var uppe vid slottet medan några andra i valde att vila en stund i en närbelägen park. Den guidade vandringen fortsatte fram mot torget där lunch intogs, det fans många serveringar att välja på, ett gäng valde att prova på de polska pirogerna. De smakade bra.
Från Mariakyrkans torn kunde en trumpetspelare ses efter avslutad lunch.
Efter lunchavbrottet återsamlades vi vid stadens s.k. Strindberg-staty. Varefter vi tillsammans tog oss tillbaka till bussen som gick till Saltgruvan i Krakow.
Vi kom ner i gruvan via en trappa som det sades bestod av 400 trappsteg för att komma till det första etaget. Det var ett mäktigt byggnadsverk av riktigt grova stockar som utgjorde väggar och tak för att inga ras skulle kunna inträffa. Det fanns många konstverk som hade gjorts i salt.
Efter att gått ytterligare något hundratal trappsteg neråt i gruvan kom vi till en mäktig sal som använts som kyrkorum, med en stor mängd skulpturer av flera kända personligheter i den katolska världen såväl som ljuskronor som upplyste rummet. Som tur var fans det möjlighet att styrka sig med något drickbart i gruvans servering. Upp fick vi åka hiss och tur var väl det. Att gå cirka 500 trappsteg uppför hade nog varit för ansträngande för de flesta av oss. Efter avslutat besök i saltgruvan förde bussen oss tillbaka till hotellet. Där det serverades middag på kvällen, på menyn stod en grönsakssoppa och varmrätt.
Dag 4.
Började som dagen före med en frukost i hotellets matsal. Därefter äntrade vi bussen för färd mot Auschwitz och Birkenau även här blev vi försedda med hörlurar för att höra guiden så bra som möjligt. Det var en beklämmande syn att se hur judarna behandlades av den Tyska okupationsmakten. Utställningen som arrangerats i de salar som judarna hade härbärgerats i var hela rum fyllda med skor, tandvårdsutrustning, rakutrustning, väskor etc. I rundvandringen passerades den del där det hölls summariska rättegångar och den plats där de dömda arkebuserades även en avdelning där mängder av offer gasades ihjäl och sedan kremerades ja det var skrämmande hur vi människor kan bete sig mot varandra.
Bussen släppte av oss på samma plats som dagen innan och vi hade resten av dagen för egna egna upptåg. Ett gäng gick till en gatuservering och ät något gott. Därefter vidtog en promenad till Hotellet som ligger någon halvtimmas promenad från gamla staden. Där serverades middag. Men det saknades sittplats för några som placerades i ett annat rum, vin gick inte att beställa, för det var slut. Men till slut blev vi serverade en lite överstekt kyckling.
Senare på kvällen beställde någon en Irich-Coffe och den serverades utan grädde, för den var också slut. Jag det här små incidenterna kan man skratta åt i efterhand……
Dag 5.
Efter frukosten påbörjades resan norrut mot Warszawa.
På vägen stannade vi för en bussfika, stoppet gjordes vid en Lotusmack.
Robert berättade att det bor ca 1,800,000 i Warszawa. De nya Warszawaborna kallas för burkar, varför, jo de kommer tillbaka till sina lägenheter med burkar fyllda med mat!!!
Så var vi framme vid hotellet vars namn är Novotell ett mycket stort hotell mitt i Warszawa.
De flesta av oss var ganska hungriga vid det här laget och strax intill hotellet fans det gott om restauranger.
Lite senare hade vi en tid med en lokal guide som tog oss runt med buss kombinerat med vandring genom Warszawas gamla delar. Bl.a. var vi inne i en park där det pågick en pianokonsert av Fredric Chopin. Den guidade turen avslutades med en tur genom Warszawa. Senare på kvällen serverades en god middag på hotellet.
Efter middagen var det dags att sova för att orka med nästa dag.

Dag 6.
Avresan var anbefalld till klockan 8:00. Då var alla på plats i bussen. Resan gick mot Gdansk.
Väl där stannade bussen till i närheten av gamla stan, det var dags för lunch och det fans gott om serveringar runt hela torget, det blåste en hel del så man fick hålla i hatten om man nu hade någon.
Efter lunchen tog oss Robert med på en rundvandring i det gamla Gdansk.
Staden har sina anor långt tillbaka i tiden. Den var väldigt hårt sönderbombad av Tyskana under andra världskriget men har byggts upp för att efterlikna det gamla utseendet på ett helt otroligt sätt.
Efter rundvandringen gick bussen upp mot Gdynia där vi var ända uppe vid Östersjökusten för att få en skymt av det badliv som förekommer på sommaren, många fina hus låg utmed kusten både privata bostäder och fina badhotell.
Sen var det dags att åka till färjeterminalen för att skiljas från Robert och äntra färjan.
på kvällen åt vi en buffe
Dag 7.
Åter på Svensk mark närmare bestämt i Karlskrona. När vi passerade Rockneby strax norr om Kalmar mötte vi det första regnet sedan vi åkte den 11/9, vi har haft en väldig tur med vädret den här resan. När vi kom till Fårbo rastplats så sken solen igen och vi tog en sista bussfika, som avslutning på rasten fick vi lite regn men då var kaffet urdrucket så det blev inte utspätt!
Ja då var denna resan i det närmaste slut det återstår några mil men sedan är vi vid utgångspunkten.