Höst 2018

Senaste aktiviteter höst 2018

Efter en het sommar kom det en sval, blåsig och regnig höst. dock är SPF i Nora alerta med trevliga aktiviteter. Den 14 sept. åkte vi i två bilar till Elsa Anderssons kafé i Norberg. Den blev inställd då deltagarantalet blev för lågt. De som anmält sig blev besvikna och då ställde stryelsen upp med egna bilar i stället. En mycket trevlig färd genom gruvnäringes orter och glad resenärer i det återuppförda kafét efter branden 2015, intog vi en underbar lättlunch och kaffe och bakelse med Elsas recept. Vi fick sitta i den nya Alexandersalen som möblerts om med antika kmöbler och gammaldagstapeter. Den vänförening som stratade efter branden hade sponsrat möbler och inredning. Historiens vingslag fanns närvarande och vi fick en nostalgisk känsla för hela huset i dess nya skepnad. Några goda kakor, de legendariska mandelkransraarna fick följa med hem i kartong. Därefter åkte vi till Västanfors Hembygdsgård i närheten av Fagersta. Där besökte vi den gamla handelsboden och kunde köpa handgjorda karametller i strut, vackra servetter och äppelmust.

Oktobers medemsmöte var den traditionella Sill sexan som är populär bland medlemmarna. Detta år hade vi caterings med ny kock från Ervalla. Två sorters hemgjord sill. ägg med handskalade räkor, Fröken Jarls frestelse och goda köttbullar. Till denna uppskattade måltid bjöd SPF senioerna Club Skoga på orkester med fem seniora herrar som nästan lyfte taket på Tullbacka gården, Gamla örhängen från 40- och 50-talet fick Orkester med det roliga namnet "De va då" spelande till och med extra nummer. Applåderna var spontana och varma.

Nästa medlemsmöte är den 1 november och kommer att handla om hälsa och många värdefulla tips hur hälsan skall bevaras.

Anniette Lindvall

Ordförande.