Möten 2023

Månadsmöte i Lindås Folkets Hus 12 december 2023

Det var 80 glada gäster som kom till årets julfest, som inleddes med en luciatablå av förskolebarn från Lindås - som vanligt en mycket uppskattad föreställning. Vid borden serverades jullandgång, kaffe och pepparkaksbakelse.Till en god julstämning bidrog också som vanligt SPF-kören med sina sånger. Ordförande Mona Jönsson presenterade nästa års verksamhet och informerade från distrikt och förbund. Viktor Rydbergs dikt Tomten lästes detta år av Jan-Olle Wikström.

----------------------------------------------------------

Månadsmöte i Lindås Folkets Hus 14 november 2023

Vår ordförande Mona Jönsson öppnade mötet och tillsammans sjöng vi SPF-sången. Eila Medin från Patientnämnden berättade hur nämnden kan hjälpa patienter om det uppstår problem. (Länk till informationsfolder, klicka här)
Efter en uppskattad kroppkakelunch informerade Mona om vad som är aktuellt på förbunds- och distriktsnivå. Efter kaffet väntade Per Melin i biosalongen. Han visade bilder från utgrävningar av Rostockaholme och fynd man hittat där. Mona tackade de medverkande med blommor.

----------------------------------------------------------

Månadsmöte i Bromboda Bygdegård 10 oktober 2023

Vi var 52 SPF-are som åt höstsoppa och umgicks.

Ethel Gustavsson och Gerd Karlsson spelade och sjöng Lapp-Lisas visor.

Chatrine Schander Ljungquist informerade om Kommunala Pensionärsrådet (KPR).

40-årsjubileum och månadsmöte i Lindås Folkets Hus
12 september 2023

Ordförande Mona Jönsson välkomnade ett hundratal gäster.

En välstämd SPF-kör bidrog till den goda stämningen.

Distriktsordförande Sven-Erik Karlsson gratulerade jubilaren och hyllningtalade. Här tillsammans med Marie Nielsen, ordf. i Torsås SPF, och distriktets sekreterare Ann-Greth Jonsson.

Vår ordförande Mona Jönsson, Ljungby-Mortorps ordf. Stig Eriksson och Bo Henrysson från SPF Ljungby-Mortorp och tidigare kontaktperson.

Kommunalrådet Johan Jonsson framförde kommunens gratulationer och avporträtterades av Emmaboda Tidnings fotograf Thomas Bjuringer.

Angela Fransson framförde sitt "Samtal med Astrid Lindgren".

Lena Andersson från Korpens kansli uppmanade till hälsofrämjande promenader, gympass, bowling och boule.
Lena fick gästerna att delta i enkla men nyttiga rörelser, något som blev mycket uppskattat.

Leif Sleifen Ljungberg och Kjell Andersson, kända från Sveriges Cultband, rev av en rad bejublade låtar.

Månadsmöte på Hönsalottas Luffarmuseum, Boda Glasbruk
8 augusti 2023

Lunchen (fläskfilé och kryddpotatis med tillbehör) blev mycket uppskattad.

Nadine Weiland bjöd på bejublad sång och musik.

Luffarnas liv och leverne åskådliggjordes roande och engagerat av
Göran ”Snacke-Per” Johansson.

Månadsmöte i Algutsboda Hembygdsgård 13 juni 2023

Mobergsläsarna Kurt Lindblom, Ing-Brith Fransson, Jan Karlsson och Marianne Henningsson från Algutsboda Hembygdsförening läste väl valda stycken ur Vilhelm Mobergs böcker.

SPF-kören under ledning av Nanna Elverhöj sjöng vackra sommarsånger.

Månadsmöte i Långasjö Bygdegård 9 maj 2023

Ett 60-tal SPF:are firade vårens ankomst med vårlandgång, kaffe och kaka. Gulliz och Åke från Oskarshamn svarade för en uppskattad musikunderhållning och musikquiz.

Månadsmöte i Bromboda Bygdegård 11 april 2023

Göran Eriksson hälsade ett 40-tal medlemmar välkomna och bjöd sedan på en "gissa vilken by-tävling" där nya detaljer stegvis ledde fram till rätt by.

Jörgen Andersson och Ulrik Isaksson från Söderåkra bjöd på musik som gjorde skäl för temat "Musik är livet".

Jörgen Andersson med ett bejublat framförande av Tommy Körbergs "Stad i ljus".

Ulrik och Jörgen tillsammans med några medlemmar ur SPF-kören

Månadsmöte i Lindås Folkets Hus 14 mars 2023

Vice ordförande Egon Lönnqvist hälsade ett 60-tal medlemmar välkomna till mannekänguppvisning och till Bengt Bertilssons film om Torsåstuppen.

Seniorshopens vårkläder visades upp av mannekänger från vår egen förening.
Här Monika Thelander med en vårfräsch kombination

Jörgen Håkansson i mer diskreta toner

Hela raden mannekänger: Ingrid Jensen, Monika Thelander, Ulla Carlzon, Jörgen Håkansson och Christer Martinsson
Efter kaffe, smörgås och kaka, information och dragning i lotterierna fortsatte mötet i biosalongen där Bengt Bertilsson visade sin film om Torsåstuppen.

Månadsmöte i Emmaboda Församlingshem 14 februari 2023

35 seniorer lyssnade till kören som sjöng vackert. Det var mycket uppskattat. Parentation hölls av komminister Helena Svensson för de sex medlemmar som avlidit under 2022. Efter kaffe och semla blev det dags för dragning av de tre lottringarna som sålts. Då inträffade nog det mest anmärkningsvärda. Första lottnummer som drogs var 69 och Ann-Greta Fransson visade upp en vinstlott. Då ingen annan hittade nr 69 fortsatte Anna-Greta leta bland sina andra lotter och det visade sig att hon hade tre lotter med nr 69. Hon vann dessutom ytterligare en vinst i den fortsatta dragningen så lyckan var Anna-Gretas denna eftermiddag.