Möten 2021

Månadsmöte i Lindås Folkets Hus 14 december 2021
Spf Seniorernas julfest inleddes med en mycket trevlig luciatablå från förskolan i Lindås. Sedan följde jullandgång, kaffe och kaka.

Spf-kören sjöng julsånger under ledning av Hans Möller. Efter dragning i medlemslotteriet blev det utlottning av många julklappar. Mötet avslutades med att Gert Sandberg läste dikten Tomten av Viktor Rydberg.

Månadsmöte i Emmaboda Församlingshem 9 november 2021
Ordföranden Mona Jönsson hälsade 65-talet deltagare välkomna till en intressant eftermiddag. SPF-sången sjöngs gemensamt med ackompanjemang av Harald Gustafsson.

Harald Gustafsson med dragspel bjöd på ett omväxlande och intressant program kallat ”Melodier man minns”. Han berättade också på ett fängslande sätt flera anekdoter och episoder från levande livet.

Thomas Eriksson framförde två sångnummer som blev mycket uppskattade. Först ”Fattig bonddräng” och och sedan "Rosa på bal" tillsammans med danspartner.

Månadsmöte i Bromboda Bygdegård 12 oktober 2021
Dagens båda inbjudna gäster, kommunalrådet Johan Jonsson och trubaduren Bo Kristers, hade tvingats lämna återbud p.g.a sjukdom. I all hast kunde vi inbjuda kulturchefen Jan Dzedins och sångerskan Sofia Wetterlund.

Spf-sången framfördes med hjälp av några från vår kör.

Sofia Wetterlund framförde till eget ackompanjemang dikter av Karin Boye samt tänkvärda meditationer, vilket uppskattades mycket.

Kulturchefen Jan Dzedins hade valt  ”Möten” som sitt ämne och avslutade med att berätta att en nyskriven musikal om Kreuger, tändstickskungen, kommer att ha premiär på Kalmar teater 18 mars 2022 och att han själv ska ha huvudrollen som Ivar Kreuger.

Månadsmöte i Långasjö Bygdegård 14 september 2021

Sång och musik av Anki Lindeqvist, Väckelsång, med vänner - totalt fem damer som bildade en härlig och skönsjungande kör. Vi bjöds på ett mycket uppskattat program med kompositioner av bland andra Olle Adolphson, Dan Andersson, Alice Tegnér och Evert Taube. Dessutom de välkända visorna ”Duvemåla Hage” och ”Min astrakan”, som ju passade bra i utvandrarbygden.

Folkhälsosamordnaren i Emmaboda kommun, Louise Sandqvist, informerade om arbetet för att förbättra folkhälsan. Där ingår också hanteringen av barnkonventionen, som kom för inte så länge sedan och som måste beaktas i arbetet. Spel om pengar, droganvändning, alkoholmissbruk och jämställdhetsfrågor är också viktiga att arbeta med. Att vidareutbilda och kompetensutveckla personalen hör också till de uppgifter som folkhälsosamordnaren har att hantera.

Månadsmöte i Broakulla Folkets Hus 10 augusti 2021

Håkan Persson hälsade alla välkomna till ett månadsmöte inomhus med corona-anpassad sittning. Kyrkoherde Emmerly Hidling höll parentation över under 2020 avlidna medlemmar.

Britta Elm tände ett ljus för var och en. Stunden inleddes med psalmsång och betraktelse och avslutades med bön och lågmäld musik.

Efter kaffestunden fortsatte programmet med trubaduren Hans Alerstedt som presenterade välkända sånger och visor.

Gert Sandberg läste dikten ”Farmor” av Jeanna Oterdahl. Ordförande Mona Jönsson tackade de medverkande och presenterade höstens program. Nästa månadsmöte blir i Långasjö Bygdegård.

-------------------------------------------------

Månadsmöte och årsmöte på Rundqvistgården i Duvemåla 8 juni 2021
Vi lyckades med iakttagande av Folkhälsomyndighetens föreskrifter samla 38 medlemmar till årsmöte på Rundqvistagården i Duvemåla.

Ann-Kristin Elgan och Donald Hummel framförde sitt Smålandsprogram.

Månadsmöte i Långasjö 18 maj 2021

Bingopromenad runt Långasjön