Möten 2022

Månadsmöte i Lindås Folkets Hus 13 december 2022
Runt 65 seniorer var samlade när Lindås förskola framförde sin uppskattade luciatablå. Julsamkvämet fortsatte med jultallrik, kaffe och kaka.

SPF-kören sjöng julsånger.

Gert Sandberg läste traditionsenligt dikten "Tomten" av Viktor Rydberg. Ordförande Mona Jönsson önskade alla en God Jul och Ett Gott Nytt År.

Månadsmöte i Bromboda Bygdegård 8 november 2022

SPF-kören inledde med några sångnummer
och sedan åt vi en fantastiskt god höstsoppa.
Göran Ernstsson visade bilder från Kina.
Thomas Eriksson överraskade med solosång, "Halleluja".
Håkan Persson informerade om nät- och mobilbedrägeri.

Spf-kören avslutade med ytterligare några sånger.

Månadsmöte i Långasjö Bygdegård 11 oktober 2022

Ett femtiotal seniorer kom för att lyssna till dragspelsgänget Håkan & Co från Rävemåla. Efter fikastunden gav bibliotekschef A'sdis Paulsdo'ttir boktips och information om läshjälpmedel.

Månadsmöte i Emmaboda Församlingshem 13 september 2022

Omkring 70 personer kom för att äta kroppkakor och för att lyssna till Per-Olof ”Pelle Tidning” Persson. Han berättade om sin tid som kioskägare och om Emmaboda tidning som han tog över 1975 och om satsningen på Kalmarposten på 80-talet. Emmaboda tidning drev han som ägare fram till 2015 då tidningen köptes av Gota Media.

Månadsmöte med utflykt till Bergkvara 9 augusti 2022

Det var 35 deltagare med på SPF-Seniorernas utflykt till Bergkvara med lunch på Dalskärs sjökrog.

Därefter blev det sångstund och betraktelse i Bergkvara kapell. Medverkande var Emelie Kindell, Gerd och Conny Arvidsson och Jan-Olle Wikström.

Månadsmöte i Algutsboda Hembygdsgård 14 juni 2022

Kring borden i parken på Algutsboda Hembygdsgård samlades ett 60-tal medlemmar i strålande sommarväder. Hembygdsföreningens sekreterare Kurt Lindblom hälsade välkommen och gav en kort introduktion till museets sevärdheter.

Gert Sandberg läste en dikt.

SPF-kören bjöd på uppskattade sångnummer under ledning av Petra Hammar.

Efter fikastunden talade kommunalrådet Johan Jonsson om kommunens framtidsplaner.

Månadsmöte i Långasjö Bygdegård 10 maj 2022

Ett sextiotal  SPF-are kom till Långasjö Bygdegård och bjöds på en medryckande underhållning av Glada Bokens orkester. Möteskommittén i Långasjö serverade   vårlandgång, kaffe och kaka. Katarina Eriksson, kommunens nya verksamhetschef för hälsa och sjukvård, presenterade sig och sitt uppdrag, likaså  Åsa Nyberg, nyanställd medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

Månadsmöte och årsmöte i Bromboda Bygdegård 12 april 2022
Göran Eriksson hälsade ett fyrtiotal medlemmar välkomna och inbjöd sedan till en  tävling i att gissa rätt by.

Walla Carlsson berättade om hjälparbete i Litauen.

På årsmötet omvaldes Mona Jönsson till ordförande. Till styrelseledamöter valdes Göran Andersson (omval), Gunilla Gustavsson (nyval) och Christer Martinsson (nyval). Kvarstående ledamöter ytterligare ett år är Göran Ernstsson, Ros-Marie Jonasson och Egon Lönnqvist.
Håkan Persson, vice ordförande, och Lars Johansson, sekreterare, avtackades.

Månadsmöte i Emmaboda Församlingshem 8 mars 2022
Ett 60-tal medlemmar mötte upp till SPF Seniorernas månadsmöte. Efter inställda möten på grund av corona-pandemin blev mötet i mars årets första.

Komminister Helena Svensson inledde med parentation över medlemmar som avlidit 2021. Britta Elm tände ett ljus för var och en av dem och Petra Hammar spelade stämningsfull musik.

Petra Hammar svarade för uppskattad underhållning när hon bl.a. presenterade sig med låtar som ”När en flicka talar skånska” och ”Varm korv boogie”.

Efter fikastund med kaffe och semlor informerade kommunens säkerhetssamordnare, Henrik Svensson, om krisberedskap, hemberedskap, krislåda och skyddsrum.

Månadsmöte februari 2022
Inställt på grund av corona-pandemin