Publiceringspolicy

Intresseavvägning vid publicering av bilder från föreningens sammankomster och aktiviteter.

Foton och filmer som tas vid våra sammankomster, möten och aktiviteter kan komma att publiceras i tidningar och på föreningens hemsidor. Vårt motiv och stöd för detta är följande:

Intresseavvägning

För vår förening är det av stort och väsentligt intresse att kunna informera om vår omfattande verksamhet, inkluderande olika former av aktiviteter för våra medlemmar. Detta gör vi genom referat i tidningar och på vår webbplats.

Vår bedömning är att föreningens (och det övervägande antalet medlemmars) intresse av att kunna publicera bilder är väsentligt större än eventuellt enstaka medlemmars intresse av att inte bli avbildade.

Avsikten med bildpubliceringar är att fånga in den glädje som finns i vår verksamhet och bevara den till gagn för såväl föreningen som den enskilda medlemmen.

Om någon känner att han/hon inte vill vara med på bild är det enklaste sättet att meddela fotografen direkt vid fototillfället. Om publicering redan skett, kontakta den redaktör som står ansvarig under inlägget på hemsidan alternativt webbredaktören.

Med detta som bakgrund avser vi att fortsätta att publicera bilder från våra aktiviteter.

Styrelsen SPF Veddige

Enligt GDPR har var och en rätt till sina personuppgifter. En bild kan vara en personuppgift. Som förening har vi dock rätt att under vissa omständigheter publicera bilder för att informera om föreningens verksamhet.

Integritetsskyddsmyndighetens hemsida finns anvisningar för hur man skall hantera bilder på nätet.