2022-12-10 Julfest på Orsa hembygdsgård

Över hundra SPF-are samlades till julfest på Orsa Hembygdsgård för att ta del av ett dignande julbord och musikunderhållning av Orsa dragspelsklubb.

• Kökspersonalen tackades med applåder

Över hundra SPF-are gav sig på ett dignande julbord, där ingenting saknades, den 10:e december på Orsa Hembygdsgård.

Till allas glädje underhöll Orsa Dragspelsklubb (otroliga 11 musikanter) under hela kvällen med välklingande, trevlig, stämningsfull sång och musik.

Gästerna fick glögg och pepparkaka när de kom, innan Eva Ljung frestade med lotter och senare under kvällen stämde alla gemensamt in med olika kända julsånger.

Alla elva långa verser i Viktor Rydbergs “Tomten” från 1888 deklamerades med inlevelse av Spiris Kerstin Eriksdotter Erikson.

Efter alla julbordets traditionella nitton (!) rätter tillagat under ledning av Birgitta Jemt och hennes kompetenta “stab,” serverades kaffe och kaka med Orsahallon.

Hela salen var upplyst av norra Europas vackraste (på allvar!) gran som olika frivilligkrafter hade hjälpt till att smycka och dekorera, dessutom hela lokalen julpyntad under sakkunnig ledning av Iris Holmstrand.

Genom alla frivilliga som engagerar sig ger vi vår förening mening.

Föreslå gärna en vän, granne, bekant att gå med i SPF Seniorena Orsa.

Text och foto Carina C. och Per R.