Stödtelefon för äldre

Föreningen Psykisk Hälsa startade måndagen den 12:e november 2012 en stödtelefon som riktar sig till äldre som mår dåligt – Äldretelefonen.

Äldretelefonen är öppen vardagar klockan 10:00 – 15:00. Den bemannas av volontärer som har fått specialutbildning i att bemöta äldre med psykisk ohälsa.
Numret är 020-22 22 33 och samtalet kostar bara en markering.
Depression är tre gånger så vanligt bland äldre personer. Detsamma gäller flera andra typer av psykisk ohälsa. Den psykiska ohälsan hos äldre är ofta ett bortglömt problem som förknippas med skamkänslor. Det är därför som Äldretelefonen finns. Den är till för alla äldre som mår psykiskt dåligt.
Syftet med telefonen är att lyssna, ge stöd för stunden och vid behov hänvisa till annat professionellt stöd. Vi erbjuder inte terapi eller behandling utan medmänskligt stöd. Vi ger tid, tröst och vägledning.
Anhöriga till äldre med psykisk ohälsa är också välkomna att ringa för att får råd. Äldretelefonen drivs av den ideella föreningen Psykisk Hälsa, som sedan 1931 har arbetat med att främja den psykiska hälsan i samhället. Föreningen har lång erfarenhet av liknande satsningar som stödtelefon och stöd via webben.