Resevillkor

Vad är det som gäller när du bokar en resa?

Resevillkor och annat att tänka på vid anmälan till SPF:s resor

Speciell plats i bussen kan inte förbokas.

Vid överteckning har medlem i SPF Seniorerna företräde framför icke medlem.

Se till att du har ett fullgott reseskydd:

Reseförsäkring. Det är viktigt att du är rätt försäkrad. Gå igenom ditt försäk­ringsskydd innan du reser så att du vet om du behöver en extra reseför­säkring.

Avbeställningsskydd. Kontrollera om avbeställningsskydd ingår i hemförsäk­ringen. Du kan även ha avbeställningsskydd via ditt kortföretag om du betalar resan med konto- eller kreditkort. Kontakta ditt försäkringsbolag och ditt kort­företag för att få information. Olika regler kan gälla för olika försäkringsbolag samt för olika kortföretag.

Har du inte en fullgod reseförsäkring eller avbeställningsskydd kan försäkringar tecknas bl.a hos Gouda eller RV, se länkar nedan

Sjukförsäkringskortet tar du med när du reser inom EU. Kortet ger dig rätt till vård på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet du reser till. Kortet skaffar du hos Försäkringskassan, klicka här.

Anmälan och betalning
Anmälan kan göras när en resa presenteras på hemsidan och/eller information gått ut som gruppmail. Först till kvarn gäller. Betalning erläggs enligt den information som finns vid annonsering av resan. När vi anlitar utomstående arrangörer gäller deras betalningsrutiner och resevillkor. Kom ihåg ange vilken resa/arrangemang som avses när du anmäler dig samt namn, adress, mobilnummer, mailadress och önskemål om eventuell specialkost.

Vid båtresor måste hyttkategori, namn och personnummer på båtresenärerna anges. Giltig ID-handling fordras t.ex. pass eller körkort. Giltig ID-handling krävs annars kommer man inte ombord.

Inbetald avgift till endagarsresor återbetalas ej.

Biljetter till konserter återbetalas ej, såvida inte annan resenär köper biljetten.

Frågor. Har du frågor kring resan, önskar specialkost eller är osäker på om det är möjligt att ta med rullstol eller rollator, kontakta reseansvarig/aktuell researrangör i samband med att du anmäler dig. Vi vill givetvis att alla ska kunna delta i våra resor och vi kommer att på bästa sätt försöka ordna detta, men vi behöver informationen i så god tid som möjligt.

Kom ihåg!

• Lämna dina färdplaner till anhörig/bekanta för att säkerställa att kontakt kan tas vid behov
  • Glöm inte dina eventuella mediciner/andra hjälpmedel du behöver för resan
  • Säkerställ att du har rätt valuta vid utlandsresor/ Kan ta ut på ditt bankkort