Julfest och 80-årsjubileum

14 december 2019 hade SPF Seniorerna Orsa julfest och 80-årsjubileum på Orsa hembygdsgård

SPF Seniorerna Orsa har haft julfest och 80-årsjubileum på Orsa hembygdsgård

Den 14 december bjöd Orsa SPF-förening in till julfest för ungefär 200 pensionärer från Orsa, Mora och Älvdalen på Orsa hembygdsgård. Ett traditionellt hemlagat julbord serverades och till kaffet bjöds det på jubileumstårta.

I förrummet välkomnades man med glögg och pepparkakor, där kunde man också köpa lotter. På scen spelade Orsa dragspelsklubb.

Anledningen till tårtkalaset var att förbundet SPF Seniorerna firar 80 år i år. En kort presentation hölls av Bengt Hållén om milstolparna under de gångna 80 åren.
Se en sammanfattning av SPF Seniorernas 80-åriga historia
Klicka här för att se bildspelet om förbundets långa historia!

Ordföranden Bernt Westerhagen hälsade alla välkomna och klargjorde vilka regler som gällde vid hämtningen av maten eftersom det var trångt och man inte skulle behöva stå i kö så länge. Han påpekade också att vi skulle tänka på miljön och inte ta mer mat än man åt upp – vilket hörsammades.

Serverings-/kökspersonalen – ett gäng kvicka damer från föreningen – hade fullt upp med att fylla på fat och skålar. De fick motta mycket beröm för den goda och rikliga maten.

Maten hade lagats under fredagen och lördagsförmiddagen och det bjöds på sill, lax, skinka, kött-bullar Janssons frestelse, svampomelett och mycket, mycket mer. Som om detta inte skulle vara nog fanns hembakt Orsatunnbröd och hemgjord småost också.

Alla som på något vis varit inblandade i det här arrangemanget blev uppkallade på scenen och fick motta en liten gåva av ordföranden. Birgitta Jemt som varit köksansvarig fick motta en blomma för fina insatser vid grytorna.
Representant för de gästande föreningarna tackade för den goda maten och ett väl genomfört arrangemang.

När alla ätit sig mätta så blev det dans till Orsa dragspelsklubb vilket var mycket uppskattat.
Festen avslutades med den efterlängtade lotteridragningen med många fina vinster.
Alla verkade mätta och nöjda med kvällen när de gick hem.

Text och foto: Karin Olmås-Hållén