2019-04-29 Anita Holknekt Andersson som berättade om Emma Zorn

Månadsträff med information om Orsa kommuns budget- och skuldrådgivning samt Anita Holknekt Andersson som berättade om Emma Zorn

Till SPF Seniorernas månadsträff måndagen 29 april kom bara ungefär 50 medlemmar. Det berodde kanske på det fantastiskt fina sommarvädret.

Ställföreträdande ordförande Bengt Hållén hälsade alla välkomna och presenterade Orsa kommuns budget- och skuldrådgivningspersonal – Veronica Jansson och Malin Frisk – som höll en kort information om vad de kan vara behjälpliga med och hur man kan få kontakt med dem. Deras tjänster är kostnadsfria och de har tystnadsplikt. En kort film i ämnet visades som avslutning. Kontaktuppgifter och information, läs mer här.

Så blev det lite föreningsinformation:

• Medlemmarna var nöjda med den nya bordsplaceringen.
  • Vi kommer att börja våra träffar kl 14.00 från och med augusti 2019.
  • Det behövs en person till i valberedningen och den som känner sig manad kan vända sig till ViviAnne Sjööns eller Bo Conradson.
  • Föreningen söker också någon eller några som kan knåpa ihop några rader till hemsidan och tidningarna. Intresserad kan anmäla sig till styrelsen.
  • Höstens medlemsprogram kommer att publiceras i OrsaKompassen i slutet av juli.
  • Kurs i konversationsengelska kommer att erbjudas i sommar eller till hösten av Barbara Newman.
  • Fågelskådning i Lindänget blir det den 3 maj l 9.00.
  • Dans på Skeer den 3 maj till Jonnys. * Den 7 maj kl 11.00 blir det SPF-lunch på Akropolis.
  • Vår vinprovning börjar den 8 maj, har du anmält dig blir du uppringd av Bernt. Bowlingens våravslutning blir i bowlinghallen den 23 maj.
  • Sista månadsträffen för i vår blir på hembygdsgårdens tun den 27 maj medtipspromenad och grillning, vid dåligt väder är vi inne på hembygdsgården. Vi bjuder på fika och korv.
  • 31/5 blir det dans på Skeer till Pär Norlings.
  • Vårens sista SPF-lunch blir den 4 juni på Brasserie Udden.
  • Fiskeutflykt till Tallsjön blir det onsdag den 5 juni. Vi träffas kl 10.00 på parkeringen mellan COOP och Dalagatan 1 för samåkning. Orsa besparingsskog bjuder på fiskekort den dagen. Medtag matsäck, möjlighet att grilla finns. Handikappad brygga. Ta med fiskeredskap du vill använda t ex spö och bete. Du kan följa med även om du inte vill fiska. Kläder efter väder. Ledare Linnea Dollman.

Fyra nya medlemmar hälsades välkomna och sedan bjöds det på kaffe och smörgås.

Eftermiddagens höjdpunkt var Anita Holknekt Andersson som berättade om Emma Zorn. En mycket intressant föreläsning.

Träffen avslutades med lotteridragning och ordföranden tackad för visat intresse.

Vid pennan: Karin Olmås-Hållén