Björn Hemstad presenterade ”Gobitar på nytt (sätt)”

Månadsträff 2019-03-25 med Björn Hemstad som presenterade ”Gobitar på nytt (sätt)”.

SPF Seniorerna i Orsa har haft sin vanliga månadsträff på Orsa-Skattunge hembygdsgård den 25 mars.

Träffen inleddes med att ordföranden hälsade alla välkomna. Ett åttiotal medlemmar hade infunnit sig. Sen följde föreningsinformation och påminnelser om kommande aktiviteter. Det beslutades att till hösten ska träffarna börja redan kl 14.00 efter röstning vid flera tidigare träffar. Nya medlemmar hälsades välkomna.

Före underhållningen blev det fika med leverpastejsmörgåsar som smakade gott.

Så var det dags för eftermiddagens höjdpunkt – underhållning av Björn Hemstad med ”Godbitar på nytt (sätt)”. Vår ungdoms musik, vilken låtskatt. Idoler som Elvis Presley, Conny Francis, Bill Haley, Fats Domino var representerade. Vi är rock and roll-pensionärerna. Det var härliga bilder, berättelser och filmer från barndomen till vuxen via tonåren, ung kärlek, mopeden, bion – gärna med en kvinnlig/manlig vän, dansen med damernas tjyv och sista dansen, kanske spelades ”Save the last dance for me”, radio med Radio Nord, som var en kommersiell station med topplistor, och TV med bland annat Hylands hörna och Sportspegeln.

Kvinnorollen – som var konservativ, togs också upp, amerikanska bilar – raggare och brudar, knuttar och spättor, tonårsrebeller som James Dean och mycket mer. Rökning var en livsstil.

Låtar som framfördes under handklappning och takthållning med fötter, kan nämnas ”Rock around the clock”, ”Putti-Putti”, ”Lucille”, ”You’re sixteen” och ”What will I tell my heart”.

Framförandet avslutades med en varm applåd från publiken och tack från ordföranden.

Sista punkten för dagen var lotteridragning med diverse fina priser innan ordföranden tackade för visat intresse och hälsade välkommen till nästa träff i april.

Text: Karin Olmås-Hållén