Årsmöte och trafikinformation

SPF Seniorerna Orsa hade årsmöte och trafikinformation 2019-02-25 på Orsa Skattunge hembygdsgård

Ett nittiotal medlemmar hade anammat inbjudan och kommit trots halkan. Vår ordförande hälsade alla välkomna och öppnade årsmötet och med ett tänt ljus hölls en tyst minut till minne av medlemmar som avlidit under året.

Till årsmötesordförande valdes Mats Andersson och dito sekreterare Mona Lindh. Till justerare och rösträknare valdes Gun Nord och Anders Jemt. Du kan snart läsa protokollet på annan plats här på hemsidan.

Ledamöter valdes enligt valberedningens förslag. En plats är vakant i valberedningen eftersom Erik Käck önskat avgå. Styrelsen ombeds att utse ersättare.

Efter årsmötet informerade ordförande Bernt om datacafé i Mora den 27/3 och 24/4, dans på Skeer 22/3 till Holens och att nästa medlemsträff blir den 25/3.

Så blev det dags för fika – det bjöds på nybakade semlor och kaffe/te. Det smakade förträffligt.

Så hälsade Bernt Mats Döhlfors från MD trafikskola välkommen.

Mats presenterade sina medarbetare – Henrik som utbildar sig till trafiklärare och kontorist Birgitta.

Han startade trafikskolan 2009 och med 24 elever i första omgången. År 2012 flyttade trafikskolan från Kyrkogatan till Orsabostäders gamla kontor bredvid COOP. De har också tillgång till boende för elever från annan ort. De har fyra bilar varav en har automatväxel.

De erbjuder följande utbildningar: B-kort (automat eller manuellt växlad bil), BE, B96, AM moped, Risk I (obligatorisk kurs för att ta körkort), Risk II (halkbana) och introduktionsutbildning.

Eleverna får testa att köra bil och prata i telefon samtidigt och se hur okoncentrerade de blir på bilkörningen. Tur att det är förbjudet att prata i telefon och köra bil samtidigt.

Mats pratade om att ha lösa saker i bilen under färd. En mobil ”väger” 27 kg vid krock i 90 km/h. En obältad person väger som en elefant. Det här är något att tänka på när man kör i trafiken.

Det finns 16 000–18 000 bussar och taxibilar i Sverige. Det är lika många som det kör omkring alkohol- eller drogpåverkade i trafiken. Tar du medicin som du inte vet om det kan påverka din körförmåga så kolla med personalen på apoteket, de kan råda dig. Flest män kör påverkade men kvinnorna kommer starkt efter.

Mats pratade om nollvisionen i trafiken – alltså att helst inga personer ska omkomma i trafiken, men krasst sett kommer man aldrig att nå dit.

Han gick igenom olika vägmärken vad gäller parkering och gångfartsområde (max 7km/h), hur vi bäst kör i rondeller och framförallt högerregeln som många har svårt för. Han nämnde också om nya besiktningsregler.

En mycket givande och intressant information. Det här skulle vi behöva påminnas om en gång per år.

Bernt tackade Mats med en Orsaljusstake i sandsten och vi alla med en varm applåd.

Mötet avslutades med lotteridragning och ordföranden tackade för visat intresse.

Text: Karin Olmås-Hållén
Foto: Bengt Hållén