Författarbesök av Marianne Cedervall

Månadsträff 2018-11-26

• Författarbesök av Marianne Cedervall ----- Foto:B Hållén

SPF Seniorerna Orsa höll årets sista månadsträff i måndags 26 november på Orsa hembygdsgård

Ett 75-tal medlemmar hade mött upp i det vackra vintriga vädret. Ordförande Bernt hälsade alla välkomna och informerade om nyheter för föreningen och att vårt julbord är fullbokat och även några som står på kö.

Nya medlemmar hälsades välkomna och ordföranden påpekade att bästa sättet att värva nya medlemmar är med ”mun mot mun-metoden”. Vi kan alla hjälpas åt så att de nya medlemmarna känner sig välkomna till oss.

Ett medlemsförslag har kommit in om att starta träffarna kl 14.00 istället. Det röstades genom handuppräckning där majoriteten biföll förslaget. Beslut kommer att tas på årsmötet och träder i kraft till hösten 2019.

Vår reseansvarige Kennet berättade om de resor som är planerade i vår, bland annat bussresa till julmarknaden vid Falu gruva den 9 december, båtresa till Helsingfors och musikalen ”Chess” den 5–7 februari tillsammans med SPF Seniorerna Älvdalen och 23–24 februari bussresa till Örebro för att titta på ”Nya hyss med Hjalmar och gänget”. Kennet avslutade med en liten betraktelse som han skrivit ihop.

Till fikat serverades kaffe/te, skinksmörgås och ett pepparkakshjärta.

Dagens höjdpunkt var författaren Marianne Cedervall som berättade om sina böcker – om huvudpersonerna och var hon hämtar sin inspiration från. Böckerna kan räknas till ”feel good”-genren.

Hon är född på Gotland i en prästfamilj och har ett kapell där som sommarställe, vilket är med i många av hennes böcker. Hon har haft en livsdröm att bli författare och hennes första bok, ”Svinhugg”, kom ut 2009.

Hon har arbetat som lärare i svenska och engelska på Skeriol – Mora folkhögskola, under några år och bott i Vittangi i 19 år.

De första fem böckerna handlar om Hervor och Miriam. Hervor är från Kirunatrakten och har speciella gåvor och ett inte så vårdat språk. Miriam är från Gotland, läkare och mera jordnära.

De senaste tre böckerna handlar om hästägande Anki och den lite trulige Tryggve på Gotland och deras äventyr där de stöter på ett och annat lik. I hennes senaste bok ”Som daggen stilla kysst” rustas det till bröllop i Mullvalds och ett riktigt traditionellt sådant. Hon läste ett stycke ur boken om gotlandsbröllopet.

Ordförande tackade henne för ett intressant föredrag och överräckte en korg med hemligt innehåll.

Så blev det dragning på lotterna som sålts och det var många fina vinster.

Ordföranden tackade alla medlemmar för visat intresse, avslutade träffen och välkomnade oss till julfesten.

Text: Karin Olmås-Hållén
Bild: Bengt Hållén