Tidsresan med Jon Norberg

Månadsträff 29 oktober 2018

• Jon Norberg med en tidsresa från efterkrigstiden till nutid i ord, musik och bild

Oktober månads träff på hembygdsgården började sedvanligt med att ordförande hälsade alla välkomna. Två nya medlemmar hälsades extra välkomna. Därefter följde lite föreningsinformation. Ett åttiotal förväntansfulla lyssnade.

Vår reseansvarige Kennet berättade om aktuella resor. Vi kunde anmäla vårt intresse att åka med till "Kaos på Ljuva Vilan" med Swing Models på Dalateatern i januari 2019 och "Nya hyss" med Hjalmar och gänget i Örebro den 23–24 februari 2019. Mer info om dessa resor kommer att finnas på vår hemsida.
Älvdalens SPF anordnar 5–7/2 2019 resa till Helsingfors för att se och lyssna till "Chess". Se mer info på vår hemsida om pris och anmälan.

Så blev det dags för det vi alla väntade på – fika med kaffe och macka och sedan Jon Norberg.
Denna levande radiolegend tog oss med på en tidsresa från efterkrigstiden till nutid i ord, musik och bild. Modet efter kriget var uniforminspirerat och SAAB kom med sin strömlinjeformade bil i chickt militärgrönt – kanske färg som blivit över från tillverkning av flygplan under kriget.
Musiken med Glenn Miller och Bill Haley, filmer med James Dean, som så tragiskt dog alldeles för ung, TV med boxningsmatchen mellan Ingemar "Ingo" Johansson och Floyd Patterson, den vinkande Ria Wägner med – kanske det första café-programmet i Sveriges TV-historia. Så kom 1960-talet med nya politiska spänningar i Europa – Ungernkrisen redan1956, Berlinmuren byggs 1961, Kubakrisen mellan Sovjetunionen och USA 1962. I vår enda TV-kanal sjöng Lill Lindfors om "Masken Max" i Hylands hörna.

Efter resans slut tackade ordföranden för en intressant utflykt och överräckte en ljusstake i Orsasandsten som tack och minne från Orsa.
Eftermiddagen avslutades med lotteridragning – några hade tur med de flesta blev utan som vanlig.
Träffen var ändå mycket intressant och givande.

Text: Karin Olmås-Hållén
Bild: Bengt Hållén