Årsmöte 26 februari 2018

Årsmöte hos SPF Seniorerna Orsa, på Orsa Hembygdsgård

• En del av styrelsen, Mona, Bernt, Birgitta, Karin och Bengt, saknas Bert och Sven-Erik
  • Föreläsning om Bank och juridik av Jessica Gropgård och Elisabeth Eriksson från Leksands Sparbank
  • Jessica Gropgård och Elisabeth Eriksson från Leksands Sparbank
  • Jessica Gropgård och Elisabeth Eriksson från Leksands Sparbank

Årsmöte hos SPF Seniorerna Orsa 26 februari 2018

Så var tiden inne för SPF Seniorerna Orsa att hålla sitt årsmöte på Hembygdsgården i Orsa. Över 100 medlemmar infann sig för att ta del av stämman. Ordförande Bernt Westerhagen utlyste en tyst minut för medlemmar och kamrater som lämnat oss under 2017.

Mötet öppnades och Mats Andersson valdes att leda dagens förhandlingar. Mona Lindh valdes till sekreterare för dagen. Punkterna genomgicks därefter och beslut fattades i rask takt fram till punkt nio där styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året. Inga motioner hade inkommit, varför stadgeändring efter kongressbeslut, budget för 2018 samt verksamhetsplan presenterades och gick till beslut. Vidare beslutades att medlemsavgiften blir 260 kronor för 2019 och att styrelsen skall bestå av sju ledamöter inklusive ordförande.

Personvalen tog vid och Bernt Westerhagen omvaldes på ett år. Mona Lindh, Bert Sars och Karin Olmås-Hållén för två år. Övriga personval och andra funktionärer valdes helt enligt valberedningens förslag. För sitt arbete i festkommittén avtackades Gun Eriksson och Ulla Enmalm. Då inga övriga frågor fanns avslutades dagens årsstämma.

Dagen till ära bjöds det på kaffe och semla samt föreläsning om Bank och juridik av Jessica Gropgård och Elisabeth Eriksson från Leksands Sparbank. Under temat Bank och juridik, arv och testamenten fick vi en utförlig information om vad som gäller. Vi fick veta skillnaden på fullmakt och framtidsfullmakt, en ny lag från 1 juli 2017 där du själv ges möjlighet att bestämma vem som skall företräda dig när något händer. Det berättades om arv och testamenten, upprättande och innehåll. För vidare fördjupning tar man kontakt med banken om man har några frågor.

Ordförande påminde om inspirationskommittén som söker intresserade medlemmar att komma med förslag på aktiviteter mm. Nästa SPF lunch blir den 6 mars kl 11 på Akropolis samt att bowlingen erbjuder tränare/instruktör, torsdag 15 mars för de som är intresserade. Slutligen att den 17 maj ordnas en bowlingresa till Falun. Tiden går fort och när lottdragningarna var klara återstod bara för ordförande att tacka för idag.

Text o foto Hasse Ekström