2017-12-16 julfest hos SPF Seniorerna Orsa

Som avslutning på årets aktiviteter var det dags för det årliga julbordet på Orsa hembygdsgård.

SPF Seniorerna Orsa bjöd in till julfest
Lördagen den 16 december, när snön låg gnistrande vit och termometern visade många minusgrader, bjöd SPF Seniorerna Orsa in till årligt julbord på Orsa hembygdsgård som avslutning på årets aktiviteter. Jag hörde att någon även hade sett tomten smyga runt där bland de gamla husen med sin lykta. Trots kylan hade drygt 130 personer hörsammat inbjudan.

Gästerna välkomnades med varm glögg inklusive pepparkakor och russin som tilltugg. Man kunde också köpa lotter och hade man tur kunde man vinna julskinkor och en mängd andra fina vinster.

Under tiden alla intog sina platser vid borden, spelade Orsa dragspelsklubb julmusik. Klubben var för kvällen förstärkt med gästartisterna Anna Almroth från Sundsvall, sång och Mikael Sund från Edsbyn, dragspel.

Så var det då dags att angripa det dignande julbordet. Vår ordförande dirigerade i vilken ordning man fick hämta mat och i köket sprang "kökspersonalen" sig svettiga för att hålla faten välfyllda. Alla hittade nog några favoriter bland karotterna – bl a sill, ägg, lax, Janssons frestelse, omelett, köttbullar, prinskorv och ett välfyllt bord med hembakat tunnbröd, mjukt och hårt bröd och olika sorters ost.

Den goda maten hade tillagats av föreningens festkommitté och styrelsemedlemmar under överinseende av vår eminenta kokerska Birgitta Jemt. Hon får oss andra att uträtta storverk.

När alla var mätta och nöjda spelade Orsa dragspelsklubb upp till dans och Anna Almroth och Leif Dahlfors turades om att sjunga. Stig Voxblom berättade några roliga historier. Många passade på att motionera ner all den goda julmaten till musiken. Stämningen var det inget fel på, det dansades både stilla bugg, gammeldans och foxtrot.

I pausen serverades kaffe och hembakad saffranskaka. För dem som ville bli snällare till jul fanns också pepparkakor att tillgå. Så blev det dags för lotteridragning under glada rop och några besvikna miner för att man inte vann någon av de fina priserna.

Kökspersonalen kallades fram till scenen av vår ordförande Bernt Westerhagen, för att tackas för väl utfört arbete, med blommor till damerna och chokladask till herrarna. Bernt tackade alla för att de kommit och önskade god jul och ett gott nytt år och påminde om våra aktiviteter som börjar efter trettonhelgen.

Så återupptogs dansen ett tag till innan det var dags att gå hem i den fantastiska julkortsstämningen, trots en del kallgrader.

När alla gäster gått hem hade arrangörerna ett par timmars arbete kvar innan de kunde summera kvällen som fick med beröm godkänt av nöjda gäster.

Tack vare flitiga och hjälpsamma medarbetare lyckades vi ro det hela iland. Vi började på fredagen med att laga mat och duka och avslutade kalaset på söndagen med städning av lokalen. Stort tack till alla som hjälpte till att genomföra SPF:s julfest.

Text och foto: Karin Olmås-Hållén