2017-11-27 Månadsmöte

November månadsmöte innehöll föreningsinformation, Apoteket Hjärtat informerade om äldre och läkemedel, därefter underhållning av trubadur Bo Westling från Köping

• Pernilla Olsson från Apoteket Hjärtat i Orsa informerade om äldre och läkemedel
  • Trubadur Bo Westling från Köping stod för dagens musikunderhållning
  • Trubadur Bo Westling från Köping underhöll
  • Pernilla Olsson från Apoteket Hjärtat i Orsa med några intresserade SPF-are
  • Trubadur Bo Westling från Köping stod för dagens musikunderhållning
  • Trubadur Bo Westling från Köping underhöll
  • Pernilla Olsson från Apoteket Hjärtat i Orsa med några intresserade SPF-are

SPF Seniorerna Orsa bjöd in medlemmarna till november månadsmöte. Omkring 100 personer hade hörsammat inbjudan och i god tid intagit sina platser.
Mötet öppnades och ordförande berättade om julbordet som går av stapeln lördagen den 16 dec. Vidare ville skolan ha pensionärer till skolan för att läsa böcker med eleverna. Är det något för dig så kontakta Britt Lindh.

Torsdag 14 december är det avslut på bowlingen. Därefter serveras julgröt till de som anmält sig. Bowlingen startar upp igen torsdagen den 11 januari 2018.
Flera nya medlemmar noterades och flera av dem var närvarande på mötet. Orkestrar till danserna på Skeer 2018 är bokade.

Kennet Vernersson berättade om resa till Falun söndag 21 januari 2018 för att se Swing models " släkt var det här" Buss, helgbuffé och entré till ett pris av 600 :- per person. Föreställningen börjar kl 14.00 och före det har vi hunnit med helgbuffén på Geschwornergården vid Falu Gruva. Man slog även ett slag för resan till Röros tisdagen den 20 februari 2018 då den dagen sammanfaller med att forkörarna anländer till Röros. Priset på den resan är 600:-

Därmed var det slut på informationerna när Pernilla Olsson från Apoteket Hjärtat i Orsa klev fram och berättade om Apoteket Hjärtats bakgrund. Det finns c:a 400 apotek i landet och de ägs av ICA. Att vi äldre använder mycket läkemedel stod helt klart, och att de ger olika effekter varför det är viktigt att tänka på vad man får utskrivet. Man kan begära av Vårdcentralen att de kollar vilka läkemedel som är aktuella, vilken dosering och vad dom är till för. Kanske skall doseringen ändras om man haft läkemedlet många år. Apoteket erbjuder även E- handel med möjlighet till hemleverans. Efter en gedigen information om många äldres behov av läkemedel avslutade Pernilla Olsson dagens faktagenomgång.

Nytt för dagen var att kaffet, på fleras önskemål serverades innan underhållningen började.

Därmed var Bo Westling från Köping redo att äntra scenen. Westling är trubadur och uppväxt i Västerdalarna. Som trubadur startade han upp dagen med Dan Andersson och följde sedan upp med en berättelse om Carl Axel Gottlund som 1817-1821 reste runt i finnmarkerna i Dalarna och Hälsingland med sin fiol för att lära sig mer om finnarna, deras språk och seder. Därefter följde en egen tolkning av "i natt jag drömde något som" blev istället " I natt jag glömde att gå hem" Därefter följde Ewert Taubes "Fritjofs avsked", Alf Pröysens "bland björkarna invid kojan". Slutligen rundade Westling av med " stenröset borti backen" som fick utgöra finalen på en trivsam underhållning.

Text: Hasse Ekström
Foto: Hasse Ekström och Bengt Hållén