2017-10-30 Månadsmöte och "Håll i hatten" med Irene och Olle Sangemarks

30 oktober hade SPF Seniorerna Orsa månadsmöte med information och underhållning

Som vanligt hade det kallats till månadsmöte på Hembygdsgården. Temat för dagen var information och underhållning.

Ordförande Bernt Westerhagen hälsade alla välkomna och började med att informera om att julfesten kommer att hållas den 16 dec kl 16.00. Julbordet kommer även i år att iordningställas av festkommittén och vara baserat på lokala råvaror. Priset kommer att bli 50 kronor för medlem och 100 kr för medföljande icke medlem.

Vidare kommer biografen Röda Kvarn att köra några matinèfilmer där man hoppas att det finns intresse.

SPF Seniorerna Mora har bjudit in Orsa att delta i en diskussionsgrupp för att se om det kan finnas intresse även i Orsa.

Siffror som gladde var att vi fått 16 nya medlemmar och 7 är på väg in. Det nämndes också att säsongens sista dans blir den 3e november och då är det Holens orkester som spelar.

Kenneth Vernerson informerade om resan till Stockholm , där vi får tillfälle att se och lyssna på Tomas Ledins senaste uppsättning av Ledin-Skarpt läge på Cirkus med övernattning. Nästa utflykt blir söndag den 21 jan 2018 till Falun och farsen Släkt var det här. Röros marknad 20 februari 2018 är också ett datum att lägga på minnet.

Så var informationerna avklarade och det var dags för eftermiddagens underhållning i form av Irene och Olle Sangemarks "Håll i hatten", en sång och spexunderhållning med en salig blandning av Karl Gerhard, vitsar och historier och till slut en hyllning till revyprimadonnan Anna-Lisa Ericsson. Förutom "Vart tar alla gamla kärringar vägen" så fick vi höra några Rocklåtar. En beskrivning om hur det kan gå till när man har fått Bredband och skall välja vad jag skall ha. Då tar man 8-åringen till hjälp med det tekniska. Hur det gick till i Parken förr fick vi bevis på då Bernth Westerhagen och Irene gjorde en oförglömlig tolkning av "Tango för två". Avslutningsvis berättade Irene om sina minnen av Anna-Lisa Ericsson och hur hon fick besök av Anna-Lisa på Västeråsrevyn, som Irene och Olle varit med att sätta upp. Bröder och systrar i Sodom o Gomorra fick avsluta underhållningen som uppskattades av de närvarande. Efter att kaffet druckits ur och lottvinsterna var fördelade var det dags att gå hem.

Text och foto Hasse Ekström