2017-04-24 Musikquiz

SPF Seniorerna Orsas månadsmöte med Jon Norberg

• Jon Norberg

SPF Seniorerna Orsa genomförde sitt månadsmöte med hjälp av Quiz och dagen till ära hade föreningen bjudit in Jon Norberg som underhållare.

Men innan Jon fick komma till tals informerades det om Hjärnkollen som kommer att hållas i Mora med anmälan senast 15 maj. Den 18 maj är det avslutning för bowlingen där en lättare måltid erbjuds. Nystartade Yogan i föreningens regi löper på med 20-25 deltagare vid varje tillfälle. Den 17 maj kommer filmen Från källorna till havet att visas på Hembygdsgården kl 18.00. Idégruppen presenterade sitt förslag med tankar om en annan placering av borden. Och reseansvarig påminde om resan mot Säter som går av stapeln om någon dag, samt Bowlingresan till Karlstad 1 juni.

Så var det dags för Jon Norberg att göra entré. Han började med att berätta om sina första radiominnen då han fick lyssna på farbror Sven och Barnens brevlåda och via Radio Nord höra när Ingo slog ut Floyd Patterson.

Radiotiden började i Stockholm på Riksradion men Jon längtade hem och med Åke Strömmers hjälp kom han att få jobb på Riksradion i Falun på 80-talet. Sedan var hjulet i rullning och med stora saker som Mamma Mu och Kråkan, Bengt Polo Johansson och Margit Sandemo med Sagan om isfolket för att nämna några program han varit engagerad i. Snart kom också lyssnarsuccén Sök och Finn att se dagens ljus och som fortfarande är väldigt populär efter många år i etern. Efter en intressant berättelse "ur verkliga livet" övergick dagen till Jons Musikquiz. En lättsam och trevlig tävling som gick ut på att finna färg, djur eller siffror som dolde sig i musikstycken som spelades upp. Efter en paus för kaffe var det så dags att rätta sin kupong. En av oss hade alla rätt och belönades med trisslotter.

Det var ett uppskattat inslag på månadsmötet och Jon avtackades av ordföranden Bernt Westerhagen.

Efter lite eftersnack och sedvanlig lottdragning förklarades mötet avslutat.

Text och foto Hasse Ekström