2017-02-27 Årsmöte

Årsmöte hos SPF Seniorerna Orsa 27 februari 2017

Så var tiden inne för SPF Seniorerna Orsa att hålla sitt årsmöte på Hembygdsgården. Ett hundratal medlemmar hade infunnit sig för att ta del av stämman.

Ordförande Bernt Westerhagen utlyste en tyst minut för de medlemmar och kamrater som lämnat oss under föregående år.Mötet öppnades och Mats Andersson valdes att leda årsmötet. Till sekreterare för mötet utsågs Mona Lindh. Det mesta klubbades igenom i rask takt fram till punkt nio där styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året.En motion hade inkommit om bildandet av en grupp "idésprutor" som vid sidan av styrelsen kan gräva fram eller väcka liv i gamla förslag och samtidigt kunna sjösätta fler aktiviteter. Man enades om att den som är intresserad av att komma med förslag skulle kontakta motionären Stig Myringer.

Det beslutades vidare att årsavgiften för 2018 skulle vara 230 kronor, med reservation för eventuell förändring av förbundets avgift och att styrelsens sammansättning även fortsättningsvis skall bestå av 7 ledamöter inklusive ordförande.

Personvalen utföll så att Bernt Westerhagen omvaldes till ordförande på 1 år, Bengt Hållén omvaldes för 2 år samt Birgitta Jemt och Sven-Erik Sjöberg invaldes i styrelsen för 2 år. Övriga personval och andra funktionärer valdes helt enligt valberedningens förslag. Gun Nord och Siv Elings avtackades med blommor för sina insatser i festkommittén och Kristina Westerhagen för sitt uppdrag som kassör.

Då inga övriga frågor fanns avslutades den del som avsåg årsstämman.

Reseansvarig fick därefter tillfälle att presentera de förslag som låg närmast.

Dagen till ära bjöds det på kaffe med semla samt musik-underhållning av Pelle Klockar, Gunnar Bäcke, Mikael Eriksson och Anders Enmalm. Grabbarna var på ett strålande humör vilket smittade av sig på de närvarande. Det blev låtar av Ove Törnkvist, Elvis Presley och Hootenanny Singers tillsammans med egna låtar som Gunnar Bäcke knåpat ihop, bland annat en som framfördes på härjedalska. Ovationerna lät inte vänta på sig varför ett extranummer krävdes innan publiken blev nöjda.

Det blev en lyckad eftermiddag med väl genomfört årsmöte, lagom information, förtäring och härlig musik.

Text och foto Hasse Ekström