2023-10-10 Berättarcafé med Kurt hugosson

En fin dag med många som berättade

2023-10-10 Berättarcafé

SPF Norsjös oktoberträff
Idag har SPF Seniorerna Norsjö haft månadsträff för medlemmarna med ett intressant och
fullspäckat program.
Först ut var Kurt Hugosson som underhöll med anekdoter om byar och invånare i Norsjö kommun från förr. Han berättade om dråpliga händelser från den tid då häst och släde var vanliga sätt att färdas, hur det kunde vara när man som kvinna färdades med nymodigheter som egen bil och beskrev hur skidor var enda möjliga färdmedlet för många trots att resan var flera mil lång. Men han beskrev också hur folk redan på den tiden var påhittiga. Fick man inte åka med i den droska som ”finfolket” åkte med kunde man alltid fästa ett rep bak i droskan och tolka med skidor lätt och snabbt.
Gunnel Grahn From som är vår representant vid Norsjö Kommuns KPR berättade om hur svårt det är att få gehör om många olika problem för de äldre i kommunen, Hennes medhjälpare Maud Stenmark betonade Gunnels stora värde som SPF:s röst vid dessa möten. Gunnel vill gärna ha frågor och undringar från SPF:s medlemmar.
Sedan presenterade Lars Israelsson Medans satsning på dag-bio. Han berättade att man planerar att bjuda in alla som vill se nästa film ”The Miracle Club” till en träff en timme innan filmen startas upp med något typiskt irländskt (en potatisrätt) då filmens tema är irländskt. Filmen visas fredag den 20 oktober kl.13.00.
SPF Distriktets reseansvarige Berne Selberg berättade slutligen om alla längre resor som planeras för länets alla SPF-medlemmar. Bl.a. till Stockholm Änglagård 10/12, Adventskryssning till Riga 12/12,
London ABBA the Voyage 29/2 2024. Alla detaljer om resor och anmälan finns på SPF hemsida.
För att alla, även de med nedsatt hörsel, skulle kunna tillgodogöra sig all information hade SPF Norsjö ordnat med skrivtolkar som med stor skicklighet skrev allt som sades på storbildsskärm.
Ordförande för SPF Norsjö, Arianne Buhr, tackade för den goda uppslutningen och informerade om kommande aktiviteter, Musikaftnar, Seniorluncher, Månadsträffar, Bowling, Motionstävling mm.
Oktoberträffen avslutades med fantastiskt gott hembakt fika, smörgåsar och godbit, kaffe eller te och som vanligt lotterier och vinstutdelningar.
Karin Glaas