Försök inte lura mig!

Polisens nationella bedrägericenter, NBC, har tillsammans med SPF Seniorerna, PRO och Brottsofferjouren tagit fram ett utbildningsmaterial om bedrägerier mot äldre.

"Försök inte lura mig" är ett mötespaket för aktiva informationsmöten och består av en mötesledarhandledning, filmer och olika deltagarmaterial – ett för varje tillfälle.
Fallbeskrivningarna i filmerna är grunden för diskussioner och praktiska övningar.

SPF Seniorena i Leksand har under hösten 2016 haft en studiecirkel med ett 15-tal medlemmar där Kommunpolis Anders Modén deltog vid det första tillfället. De kommande två tillfällena gick man igenom utbildningsmaterialet som SPF tagit fram.

En rekommendation till våra medlemmar är att man tittar igenom de fyra filmerna:

Man kan också få mer information i guider från Stöldskyddsföreningen och Konsument Europa.

För information om datasäkerhet, klicka här

DNA märk dina saker

Vad ska man göra om man drabbats