2022-05-17 Berättarcafé

Föreningsliv referat i Norran 2022-05-29

● Isbjörnar på Svalbard, allsång med "underbara Klara" (Arianne Buhr), information av bl a SPF:s representant i kommunen, gott fika och mycket musik, prat och skratt.

Det var punkter vid månadsmötet för SPF Seniorerna i Norsjö.

Patricia Cowern Israelsson visade bilder och berättade om sitt äventyr med segelfartyg uppe vid Svalbard. Många fina bilder och spännande anekdoter, bland annat hann resenärerna med nöd och näppe sätta sig i säkerhet när isbjörnar överraskade dem. Strapatsrikt men en fantastisk upplevelse och mycket vackert.

Därefter bjöd SPF:s duktiga medlemmar i köket på kaffe/te, väldigt goda smörgåsar och kakor. När fikat var avklarat överraskade "underbara Klara" med allsång. Hon skojade med orkester och publik och sjöng 80-talslåtar som fick oss alla att sjunga med.

SPF Seniorernas duktiga representant i Norsjö kommuns äldre- och funktionsråd, Gunnel Grahn, informerade om sin skrivelse till kommunen med förbättringsförslag. Bland annat varnade hon för de krav som 40-talisterna kommer att ställa på boende, bemötande och respekt när det blir dags att lämna det egna hemmet och flytta in i de typer av äldreboende som kommunen erbjuder.

Ordförande Kjell Andersson informerade om kommande aktiviteter, bl a fortsatt motionstävling, bowling, seniorluncher på Stay och SPF sommarfest i juni.

Träffen avslutades med dragning av april månads vinnare i motionstävlingen. Första pris fick Gunnel Varg, andra pris Dennis Lundgren och tredje pris Kerstin Bjursell.

Sist men inte minst vill vi uttrycka vår beundran för de duktiga skrivtolkarna som än en gång gjorde ett fantastiskt jobb. Tack vare dem kan vi alla, även om vi inte hör så bra, tillgodogöra oss allt som händer.

Karin Glaas