Äldre- och funktionsnedsättningsrådet (f.d. KPR)

Ett viktigt forum för oss seniorer!

• Vi har en representant för SPF i KPR.
  • I de förmöten vi har före varje KPR-möte ingår även PRO och SKPF.

Från Norsjö kommuns hemsida

Äldre- och funktionsnedsättningsrådet

Äldre- och funktionsnedsättningsrådet är ett viktigt organ för samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för äldre och de funktionsnedsattas riksorganisationer inom kommunen.

Ledamöter

Äldre- och funktionsnedsättningsrådets ledamöter är politiker från kommunen samt representanter från äldre- och funktionshinderorganisationerna.

Norsjö kommuns representanter:

Magnus Eriksson (S)
magnuseriksson.pol[at]norsjo.se

Ann-Sofi Furmark (M)
annsofifurmark.pol[at]norsjo.se

Syftet

Syftet med det Äldre- och funktionsnedsättningsrådet är att äldre och funktionsnedsatta genom rådet får större delaktighet i samhällets och kommunens insatser. I rådet ska man även kunna ge förslag till åtgärder som berör äldre och funktionsnedsattas förhållanden i samhället.

Rådet arbetar med övergripande frågor inom äldre- och funktionsnedsättningsområdet. Frågor av individuell karaktär behandlas inte i Äldre- och funktionsnedsättningsrådet.
Genom rådet ges kommunen möjlighet att samråda med de berörda organisationer i ett tidigt skede av beredningsprocessen.

Sammanträden

Äldre- och funktionsnedsättningsrådet sammanträder fyra gånger per år. Inför varje sammanträde skickas kallelse ut i god tid till rådets ledamöter. Efter varje sammanträde skrivs protokoll. Protokollet justeras av ordföranden och en ledamot. Protokollet skickas ut till rådets ledamöter och till kommunstyrelsen.

Kommunala Pensionärsrådet (KPR) är ett organ för samråd, ömsesidig information och ett forum för utbyte av tankar och idéer mellan företrädare för pensionärernas organisationer, omvårdnadsnämnden, kommunstyrelsen och landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd.

Vår representant är
Gunnel Grahn From

Mob: 073-0665618

Epost: Gunnelgrahnfrom@gmail.com

Hon representerar vår förening på KPR-mötena. På dessa möten, fyra gånger per år, får vår representant information om hur man i kommunen tänker och arbetar med frågor som rör oss äldre. Till det får vi också föra fram våra synpunkter och ställa frågor.

SPF har framfört önskemål om samarbete med övriga pensionärsföreningar i Norsjö men ingen annan har sett fördelen om att gemensamt få framföra Norsjöpensionärernas samlade talan, ställa frågor och hämta information från kommunen.

Fram med dina synpunkter

Både Du och jag har självklart frågor, synpunkter och ideer om hur det borde vara för oss seniorer i Norsjö

En hindrande trottoarkant, ideer om äldrevården, seniorbostäder eller det där med … . Fram med det till vår representant i KPR eller någon i styrelsen som för det vidare.

Efter varje KPR-möte och informerar på månadsträffarna.

Reglemente för Äldre- och funktionsnedsättningsrådet hittar ni här