Säker@digitalt

Säker@digitalt - ett samverkansprojekt för Sörmlands seniorer

Det pratas mycket om det digitala utanförskapet bland seniorer och om ofrivillig ensamhet. Säker@digitalt är ett projekt som kan påverka båda dessa områden.
Sörmlands seniororganisationer (SPF Seniorerna, PRO, SKPF pensionärerna, RPG) samverkar i ett projekt för att på ett trivsamt sätt i lagom tempo göra den digitala världen mer tillgänglig för seniorer. I mindre grupper träffas man regelbundet på olika mötesplatser och lär sig mer om smarta telefoner och surfplattor.
Det handlar även om att lära sig surfa säkert. Hur skyddar man sina uppgifter och undviker bli lurad?

Det långsiktiga målet för projektet är att digitala aktiviteter, till exempel surfcaféer, studiecirklar, workshops och informationsträffar ska ingå som en del i föreningarnas löpande verksamhet, på samma sätt som boule, golf, bridge och annat kul som föreningarna erbjuder.
Tack vare finansieringsstöd från Sparbanken Rekarne och Sparbankstiftelsen Rekarne, Sörmlands Sparbank och Stiftelsen Sparbanken Nya genomfördes i pilotprojekt under 2021.
Från 1 juli 2022 har projektet fått ekonomiskt stöd av Allmänna Arvsfonden för olika aktiviteter. Lokala arbetsgrupper med deltagare från våra fyra organisationer bildas på olika platser i Sörmland.
Grupperna arbetar självständigt med stöd av projektgruppen och uppgiften är skapa aktiviteter som bidrar till att minska den ofrivilliga ensamheten och ge ovana användare av digitala hjälpmedel kunskap och trygghet.
En viktig uppgift är att finna metoder för hur vi ska kunna nå ovana seniorer med våra inbjudningar, så att fler kan vara med.
Projektet ska inte ta fram något studiematerial utan använda sådant som redan finns.
Studiecirklar genomförs i samarbete med de olika studieförbunden.
Vi arbetar aktivt tillsammans med kommunerna, bibliotek, frivilligorganisationer, Digidel, Seniornet, Länsstyrelsen, bankerna m fl. Allt för att inte ”uppfinna hjulet” igen utan att använda det som redan finns.
Vår viktigaste uppgift som seniororganisation är att nå ut till så många seniorer som möjligt. Aktiviteterna inom säker@digitalt vänder sig till alla seniorer – inte bara medlemmar.

Pilotprojektet

Pilotorter är Strängnäs, Vingåker, Trosa och Björkvik.
Telefoner och surfplattor har köpts in, så att den som inte har egen utrustning ändå kan vara med och pröva.
Pilotorter är Strängnäs, Vingåker, Trosa och Björkvik.
Piloternas uppgift är att testa olika sätt att nå ut till seniorer som inte är så vana användare av digitala hjälpmedel i form av smarta telefoner, surfplattor eller datorer. Metodbeskrivningar tas fram som hjälp, stöd och tips för föreningar som vill komma i gång med denna viktiga uppgift.
Pilotprojektet övergår 2022 i ett genomförandeprojekt på utvalda orter i Sörmland, och som beräknas pågå under 3 år.

Det här har piloterna gjort

Projektorganisation
Projektgrupp