Forskningsprojekt om effekter av träning

Seniorer i Sörmland i forskningsprojekt om effekter av träning

Vill du delta? Läs mer här

Forskning och utveckling i Sörmland (FoU i Sörmland) planerar ett forskningsprojekt med start i höst och som kommer att pågå även under 2024. Samtliga seniororganisationer är beredda att delta i projektet.
Det ligger helt i linje med vår verksamhetsplan om satsning på hälsa och kommer att kräva engagemang från såväl föreningar som distrikt.
Sammanhållande i distriktet kommer att vara Monika Falk.

Det handlar om att genomföra ett FallFitness-program – ett standardiserat program som genomförs som gruppträning under åtta veckor.
Det handlar om en timme i veckan.
I programmet ingår bl a styrka, balans, motorik och fallteknik

I det första steget skall vi i seniororganisationerna i våra led hitta tio personer, som är intresserade av rörelse och som skall leda träningen.
De kommer under hösten att få genomgå fyra halvdagars utbildning för att kunna genomföra träningen i grupper om mellan 10 – 16 personer.

Vi behöver veta om vi kan boka lokal i våra Seniorhus. Det handlar om åtta veckor under 2024 med början i januari månad.

FoU i Sörmland arbetar vidare med projektplaneringen, att ta fram informationsmaterial och att ansöka om en etisk prövning av projektet.
Nytt möte är inplanerat i slutet av september.

Närmare detaljer om projektet kommer vi att delge er underhand.
Under tiden fundera över vilka medlemmar, som finns i din förening, som du tror skulle passa att leda träningsarbetet.