Statusrapport Digitaliseringsprojektet 2020 10 22

Projektet startade under april 2020.

Arbetsgruppen bistår av 11 medlemmar från hela distriktet under ledning av Stig-H Nilsson i Distriktsstyrelsen. Vi har hittills haft 8 digitala möten.

Projektet har utarbetat en kravlista på vad en styrelseledamot bör kunna och ihop med Vuxenskolan tagit fram en preliminär utbildningsplan.

Denna kommer under året att testas på tre styrelser, Distriktet, Vingåker och Nyköping. Därefter kommer kursen att utvärderas innan den genomförs för resterande styrelser.

All utbildning kommer att ske lokalt i Vuxenskolans regi. Första kursomgång startar i slutet av oktober.

Parallellt med denna utbildning kör SPF Seniorerna Eskilstuna en egen utbildning via sin leverantör av datorer.

Vi har också tagit fram en enkel specifikation för datorer som kan vara lämpliga för styrelser. En Laptop!

En första beställning på 10 datorer har lagts. Dessa kommer att förses med en standardiserad uppsättning programvaror, baserat på Microsoft-365.

I samband med att utbildningen sker kommer varje förening att få en dator.

Vi kommer också att jobba med att utforma ett användarstöd till styrelserna. Ett antal namngiva medlemmar kommer att stå till förfogande för råd och dåd. Viss hjälp kommer även att erbjudas via fjärrstyrning av datorerna.

Vuxenskolan kommer även att tillhanda flera digitala kurser i att hålla digitala möten.

En första omgång har just genomförts, andra kommer att starta november. Dessa kurser kommer att annonseras ut på distriktets hemsida.

Totalt har över 70 medlemmar gått kurser i Digitala möten.