Styrelseutveckling

Efter varje årsmöte sker det oftast förändringar i styrelsen och det innebär förändringar för hela gruppen. Nya kompetenser kommer till, andra försvinner. Rollerna i gruppen ändras.

För att ge alla förtroendevalda bästa förutsättningar för uppdraget, genomför vi i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, SV, ett utvecklingsprogram för föreningsstyrelser i Sörmland.

Flera av utbildningarna genomförs i Eskilstuna, Flen och Nyköping. En del är digitala för att möjliggöra att alla kan delta, utan att behöva resa. Se närmare programmet under SV Föreningsakademi nedan.

Anmälan till utbildningarna görs till Studieförbundet Vuxenskolan, epost: sormland@sv.se eller 010-199 2330.

Utbildning i samarbete med SV

• Styrelseutveckling, 1 dag, hela styrelsen
  • Hur jobbar vi tillsammans - rollfördelning? Styrkor/vad kan vi förbättra. Hur ser planer och mål ut?
  • Ledare Eva Humble, SV
  • Genomförs lokalt där det passar föreningen/Eva
  • Distriktet står för kostnaderna

SVs Föreningsakademi

Utbildningar för dig som är aktiv, eller funderar på att bli aktiv, i en styrelse i en förening som samarbetar med SV.

Läs mer nedan om våra utbildningar för kassör, ordförande och valberedning.
Redan i vår har vi utbildningar för kassör och ordförande för dig som arbetar i en styrelse, i en av alla de föreningar som har samarbetsavtal med SV.

Utbildningarna i Föreningsakademin genomförs enligt vårt folkbildningskoncept "Lokalt digitalt" som bygger på att man möts lokalt med en lokal samtalsledare i ett arrangemang som knyts ihop med en digital livesänd föreläsning. Det gör att alla grupper får del av föreläsningen och dessutom kan genomföra dialogen kring föreläsningen i det lokala mötet på plats.

Kassörsutbildning 3 kvällar i april

SVs Föreningsakademi erbjuder nu en utbildningssatsning som sätter fokus på kassören och föreningens ekonomi.

Många föreningar haft det tufft ekonomiskt med förlorade intäkter och vikande medlemsantal. I andra föreningar har en del av verksamheten lagts i malpåse eller flyttat in på nätet, ytterligare andra har hittat nya nischer och blomstrar.  Samtidigt har digitaliseringen av den ideella sfären gått fort vilket öppnat möjligheter men också medfört en del utmaningar.

I kursen går vi igenom kassörens uppdrag och ansvar, tips på mallar och styrdokument, hantering av digitala rutiner och verktyg samt ett pass om den ideella världens långsiktiga finansiering.

Observera att detta inte är en bokföringskurs, fokus ligger på ansvar och rollfördelning samt föreningens långsiktiga förvaltning av den gemensamma ekonomin.

Tid & Datum: kl 18.30-21.00 4, 11 och 18 april 2024

Anmälan senast 28 mars till  sormland@sv.se
Ange vilken ort du önskar delta.

Kassörsutbildning fördjupning

För de som behöver veta mer om vilka redovisningsprogram det finns. Vad kräver banken, praktiska handhavandet av föreningens ekonomi erbjuds en kväll i Flen med Johanna Ekenmann,

• Vad ska jag använda för program
  • Vad kräver banken?
  • Hur ska jag spara den digitala huvudboken m.m.

Deltagarna behöver ha gått basutbildning för kassörer innan.

Johanna Ekenmann, driver egen revisionsbyrå sedan många år och jobbar med flera föreningar och organisationer.

Ordförandeutbildning 3 kvällar i april

Att vara ordförande för en ideell förening kan vara ett givande uppdrag men också utsatt position.  Att delta i föreningslivet är ett sätt att skapa engagemang för lokalsamhällets utveckling och säkra demokratin. Som ordförande kan du i rutiner och mötesformer ge de demokratiska principerna en praktisk tillämpning och stärka engagemanget inför framtiden.

Tre lokal/digitala träffar som syftar till att skapa ett forum för kompetensutveckling och kunskap om uppdraget. Du får en djupare förståelse för demokratiska processer, digitala verktyg för föreningslivet och hur formerna för ideellt engagemang i föreningsliv och lokalsamhälle har utvecklats. Vi utgår ifrån att du har grundläggande kunskap om föreningsarbete och kan delta vid alla tre tillfällen. Föreläsningspass varvas med gruppdialog och diskussion.

Tid & Datum:   kl 18.30-21.00 den 9, 16 och 23 april 2024

Anmälan senast 28 mars till sormland@sv.se
Ange vilken ort du önskar delta.

Valberedningsutbildning 3 kvällar i oktober

Tre träffar om föreningens roligaste men kanske svåraste uppdrag – valberedarens! Utbildningen varvar föreläsning med gruppdiskussioner. Som deltagare får du med dig mallar och checklistor som du kan använda i ditt fortsatta arbetet som   valberedare.

.Innehåll

• Valberedningens roll och ansvar
  • Valberedningens årshjul och samverkan med andra funktionärer
  • Fem steg till ett lyckat valberedningsarbete
  • Planera, inventera, intervjua, besluta, presentera
  • Checklistor och konkreta verktyg kopplade till de olika stegen
  • Valberedningens utmaningar när ingen vill sitta i styrelsen, det är omöjligt att hitta en ordförande eller funderar ni på att inte föreslå en person som vill sitta kvar till omval?
  • Hur säljer du in uppdraget till en tänkt styrelsekandidat på bästa sätt?

Tid & Datum:            kl  18.30-21.00  8, 15 och 22 oktober 2024

Anmälan senast 1 okt till sormland@sv.se
Ange vilken ort du önskar delta

Utbildningsmaterial på SPF Seniorernas Intranät

Stöd-och utbildningsmaterial på SPF Seniorernas Intranät

I Föreningsguiden finns goda råd, tips, guider, mallar, checklistor som underlättar arbetet för föreningarna.

Utbildning för förtroendevalda

Filmer, presentationer, handböcker.