IT-Café 5 mars 2024

27 personer deltog vid dagens IT-café.

En hälsning från Andreas på Elgiganten. Han var väldigt nöjd med träffen med er förra gången, Så nöjd att han tänker ge er en bonus. Ni ska får15 minuters support gratis. Ska böra lösa det logiskt, att ni får boka så det finns tid för er när ni kommer. Dessutom vill han gärna göra en uppföljning så fundera över om ni vill veta mer.

Köpa begagnade telefoner

Christer visade lite olika länkar och tips när det gäller att köpa begagnad mobiltelefon. Alla har minst ett års garanti, flera har även öppet köp och bytesrätt. Skicket anges på olika sätt ex. Nyskick, Bra skick, Okej skick eller A, B, C  Med eller utan abonnemang. Från 3 och Telia kan du köpa med abonnemang.

Exempel: Refurbed, Refurbly, Billig teknik, Kjell & Co, Inrego, Back Market, NetOnNet, Elgiganten, Se länkar här:

Medlemskort 2024 – kommer inte att distribueras med Senioren. Behöver du visa ditt SPF medlemskap - via mobilen

SPF-Appen

• Länkar
  • Mina sidor

Det kan komma upp ”Logga in”. Ange då ditt personnummer och din kod. Har du glömt koden – klicka på då glömt lösenord? Så får du en länk via e-post där du kan ange det lösenord du vill ha.

Via datorn gör du så här: gå till www.spfseniorerna.se  klicka på Meny i övre högra hörnet och sedan Mina Sidor lite längre ned.

Se Lathund här:

Google Maps – hitta tillbaka till bilen när du är i svampskogen. Markera var du parkerar bilen, gå i skogen och när du fått ihop din svamp eller dina bär. Starta Mobilen för hjälp tillba

Lokalsinne – hitta i skogen. (för Android)  Fina kartor från Lantmäteriet

TopoGPS  - en app med samma terrängkartor för iPhone och Android. Där du kan markera en plats och spara för att sedan följa kartan tillbaka.

Se Lathund här:

Rolf visade Tripadvisor som är kopplad till Google Maps. En fantastisk hjälp när du är ute och rör dig på platser du inte känner till. Plats, Hotell, Saker att göra, Restauranger, Flygresor, Semester-bostäder, Reseberättelser, Kryssningar, Hyrbilar mm

Ladda ner appen från Appstore eller GooglePlay, Appen ser ut som ugglan på bilden ovan.