År 2021 våra aktiviteter

Torsdag 16 september

Legendariska Lundensare

Carl Georg Brunius, Helgo Zettervall, Sven Nilsson, Esaias Tegner, Hedda Andersson, Carl Fredrik Hill, m.fl.. Ett axplock av kända legendariska Lundaprofiler som Jacques Schultze berättade om på en rundvandring i Lundagård med omnejd.

På ett medryckande sätt gav Jacques oss historien om dessa personer,
fakta blandat med skrönor.

Så som kampen mellan Brunius och Zettervall då det gällde olika byggnaders arkitektoniska utseende. Hedda Andersson som blev Skånes första kvinnliga
student och läkare. Inte så lätt som enda kvinna bland manliga kolleger.
Hon har gett namn åt Hedda Andersson gymnasiet i Lund.

En eftermiddag som gav deltagarna en inblick i Lunds historia.

Text: Ove Hansson
Bild: Ove Hansson

Tisdagen den 31 augusti deltog 10 SPF:are i höstens cykelutflykt.

Vädret var perfekt för att cykla och med Ingvar Nilsson som guide startade
vi från Torngården.

Att Torngården ligger i Vallkärra var en nyhet för de flesta av oss, men så är det.

Första stopp på turen var Jonsgård. Ingvar berättade om gårdens historia
och personer som bott där.

Sedan passerades Stångby Airport, ett gräsfält som användes när man
bekämpade ohyra på sädesfälten på 50 -60 talet.

Det blev ett stopp på Stångby Plantskola med information om gården och
grundarna av plantskolan.

Färden gick vidare förbi Lackalänga skola. Skola för barnen som bodde
på Lackalänga och Hoby Ladugårdsmark. Klass 1-6 med en lärare för alla,
ca 12 elever och man började 1:an vartannat år.

Nästa stopp blev Max Lab IV och ESS. Här kunde vi se Platanerna som
flyttades från Clemenstorget, pga. spårvagnsstationen.
De såg ut att ha klarat flytten bra.

På vägen från EES till Odarslövs kyrka kunde vi njuta av den milsvida
utsikten över åkrarna.

Här blev det lunchstopp och lite info om kyrkans historia
och avsakralisering år 2002.

Nära kyrkan ligger Igelösa Life Science, där man bedriver forskning
kring organ transplantation.

När Påve Franciskus var på Sverigebesök 2016 övernattade han här.

Stärkta av lunch trampade vi vidare till The End Studios, en av
Sveriges största inspelningsstudior.

Peter Dahlström berättade att han köpt Künkels orgelverkstad och byggt om till studio.

Mikel Wiehe, Celine Dion, Tommy Körberg är bar några av hans kunder.

Tillbaka i Stångby kunde vi alla konstatera att det finns mycket i vårt
närområde man inte vet om.

Stort TACK till Ingvar som berikade vår kunskap.

Text: Ove Hansson
Foto: Ove Hansson

Månadsmöte 24 juni

SPF Seniorerna Stångby hade bjudit in kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg till mötet för att informera om frågor angående Stångby.
Det hade gått ett år sedan Philip var här senast och en hel del har hänt i Stångby sedan dess.

Han kom tillsammans med sin politiska sekreterare, Jessica Ulfgren,samt tjänstemän från kommunen, Herman Friedländer, projektavdelningen, Cecilia Johansson, mark- och exploatering, Linda Karlsson, park och natur och Daniel Hansson, stadsbyggnadskontoret, planavdelningen.

Philip Sandberg inledde med information om kommunens insatser under pandemin, till exempel hjälpinsatser av olika slag.
Politikerna har ett program de kallar ”Kontoret till byn”, där man närvarar i de olika byarna runt Lund under en veckas tid. De kommer till Stångby i januari/februari 2022.

Philip tog upp användandet av Torngården och idétävlingen man haft om den verksamhet man önskar ha där. Inget är beslutat. Det verkar som att föreningar, typ SPF och PRO själva får driva sin önskan om en Träffpunkt Stångby.
Nämndes även den nerlagda distriktssköterske-mottagningen.

Philip talade också om buss 21:s framtid.

Höghastighetsspåret, vars eventuella dragning är viktig för hela Skåne egentligen, ventilerades. Det finns många förslag och inget är beslutat.

De olika tjänstemännen redogjorde lite mer i detalj inom sina områden, bland annat om bygator, grönområden, bostäder, stadsdelsparken. Även området som kallas Stångby söder togs upp. Medlemmarna fick också tillfälle att ställa frågor och diskutera med tjänstemännen. Stadsdelsparken rönte stort intresse och förväntningar.

Förslag från Eri Thorén om att man inte får glömma bort den gamla delen av Stångby med dess grönområden.
Diskussion även om ett allaktivitetshus, det verkar ligga i framtiden, man är inte överens.

Därefter fika och avtackning av avgående styrelsemedlemmar och funktionärer.
Ett stort antal hade också hunnit fylla "blomma" under våren och fick blomsterbukett.