Om Samorganisationen

Samorganisationen har till uppgift att biträda föreningarna i deras arbete, söka och bevaka kommunala anslag, fungera som remissinstans i äldrefrågor, utse representanter i Centrala pensionärsrådet och ansvara för SPF-lokalen på Baltzarsgatan 1.

Den 21 september 1982 bildades en Samarbetskommitté inom SPRF, Sveriges Folkpensionärers Riksförbund, numera SPF Seniorerna.

Första sammanträdet hölls i Oxie då en interimsstyrelse bildades. Av protokollet från mötet framgår att de närvarande ledamöterna representerade fyra föreningar, Anneberg, Malmöhus, Oxie och Öresund. Syftet med bildandet var att hjälpa föreningarna att till exempel kunna anordna större möten och resor samt att gemensamt föra föreningarnas talan vid uppvaktning eller skriftväxling med myndigheter.

I stort har organisationen fortsatt på den vägen. Verksamheten idag kan sammanfattas till att biträda föreningarna i deras arbete, söka och bevaka kommunala anslag, fungera som remissinstans i äldrefrågor, utse representanter i Centrala Pensionärsrådet och ansvara för SPF-lokalen på Baltzarsgatan 1.

I maj 1985 beslöts enhälligt att ändra namnet från Samarbetskommitté till Samorganisation. Från i starten fyra föreningar steg antalet till som mest drygt trettio föreningar. Idag 2018 är antalet föreningar så gott som halverat från maxantalet och landar på femton föreningar med tillsammans runt 4 500 medlemmar.

På hösten 1987 tog Samorganisationen sitt första kansli i besittning. Adressen var Getgatan 48 i Limhamn. Från årsskiftet 1990/1991 anställdes en kanslist. Det kom att underlätta och utöka organisationens arbete. Allt sedan dess har det funnits en kanslist som svarat för kontinuiteten i verksamheten. Dessutom finns personal anställd för att svara för att verksamheten i lokalerna organiseras och administreras på ett funktionellt sätt

I februari 1992 skrevs ett samarbetsavtal mellan Socialnämnden Centrum och SPFs Samorganisation i Malmö. Avtalet gäller fortfarande och Malmö Stad har fortsatt sitt stöd till Samorganisationen. Det är bostadsrättsföreningen Rundelen som äger fastigheten. Samorganisationen är föreningens hyresgäst.

Idag pågår en livlig verksamhet i lokalerna på Baltzarsgatan. Flera föreningar har sina månadsmöten där. Studiecirklar i olika ämnen bedrivs av flera föreningar. Andra verksamheter är matlagningsgrupper, akvarellmålning, olika kortspel för att nämna några av de verksamheter som förekommer i lokalerna.

I avtalet med Malmö Stad ingår att det ska vara en öppen verksamhet. Under alla år har det därför arrangerats Öppet Hus med skiftande innehåll då samlingarna är öppna för alla seniorer oavsett tillhörighet. I linje med den öppna verksamheten är det idag många externa pensionärssammanslutningar som beretts tillfälle att förlägga sina sammankomster i SAMs lokaler.

SPF Seniorernas Samorganisation i Malmö är unik i landet. Det är SPF Seniorernas enda Samorganisation i landet med egen lokal, egna stadgar och egna anställda. I dagligt tal sägs att Samorganisationen på det sättet är ett litet distrikt i det större Skånedistriktet inom SPF Seniorerna. Samarbetet mellan Samorganisationen och Skånedistriktet har genom åren varit betydande och utvecklats mer och mer.