Kompletterande uppgifter från mötet med Skånetrafiken 27/4

Vid presentationen den 27/4 dök det upp några frågor som jag inte kunde svara på och som jag sa att jag skulle återkoppla svar på. Jag sa att jag skulle lämna svar till dig och de som är intresserade kommer säkert att kontakta dig. Det handlade om placeringen av vissa hållplatser på Centralen och omläggningen av busstrafiken längs i huvudsak Linnégatan vid Västanväg.

Centralen

Jag berättade vid presentationen om att Malmö växer vilket gör att fler kommer att vilja och behöva resa inne i Malmö och vi därför utvecklar vi stadstrafiken och höjer kapaciteten med större bussar så att det finns tillräckligt med plats att kunna hantera flödena inne i centrum. Eftersom Centralplan ursprungligen inte är dimensionerat för den typen av större bussar i den mängd som vi planerar för behöver vissa hållplatser flyttas till andra platser som Norra Vallgatan. Det finns en planering som innebär att Centralplan och området däromkring ska byggas om i slutet av 2025 och till dess har vi valt att placera några hållplatser för linjer som har Centralen som start- och sluthållplats på Norra Vallgatan.Det är naturligtvis inte bra att just personer som har svårare att röra sig längre sträckor drabbas vid sådana förändringar men omläggningen behövs för att skapa en bättre trafikmiljö i centrala Malmö där busstrafiken tillsammans med gång- och cykeltrafik prioriteras över t ex biltrafiken. I den bästa av världar skulle även vi önska att alla bussar kunde trafikera som tidigare men det är tyvärr inte möjligt när så många slåss om samma utrymme.

Linnégatan vid Västanväg

I Storstadsavtalet som jag berättade om i förra veckan ingick att genom utbyggnad skapar förutsättningar med ny infrastruktur för kollektivtrafik och bostäder i Malmö. Inom ramen för avtalet bygger därför Malmö stad cykelbanor, anpassar hållplatser och gata inför att MalmöExpress 4 börjar köra om några år. Samtidigt arbetar VA-SYD med att byta vattenledningarna. Under tiden dessa arbeten pågår kör våra bussar andra vägar och stannar inte vid sina ordinarie hållplatser. Arbetet är beräknat att pågå från den 19 mars 2023 till sommaren 2024.

Eftersom det är ett omfattande arbete som ska genomföras har den föregåtts av en grundlig planering och under det arbetet beslutades att det var bästa att skapa nya tidtabeller och delvis nya linjesträckningar för de berörda busslinjerna. Främst av följande anledningar:

Det blir bättre möjlighet att anpassa körtiderna för nya linjesträckorna och skapa ett trafikupplägg där bussarna kan avgå på utsatt tid.
Med körtider att förhålla sig till går det att skapa fungerande tidtabeller och arbetsscheman för våra bussförare.
Det ges förutsättningar att ta fram aktuella hållplatstavlor, linekartor, korrekt hållplatsutrop med mera.
Sammantaget blir det bättre förutsättningar för att på ett enkelt och tydligt sätt informera resenärerna om var hållplatserna finns och när bussarna går. 

Den stora nackdelen är naturligtvis att många av de som idag har nära till en hållplats kommer få längre till sin närmaste hållplats. Vi har försök lägga hållplatser och körvägar så nära den ”vanliga” hållplatsen som gatuinfrastrukturen tillåter. För att inte göra för många förändringar under ombyggnadsperioden har vi försökt lägga linjerna så att den garanterat ska komma fram. Nu består området som berörs kring Limhamn till stor del villagator och vi har behövt utgå ifrån vilka vägar som är möjliga att köra på. Vägen som vi kör måste vara tillräckligt bred och inte ha för många väggupp. Dessutom behöver vi kunna svänga med våra bussar, en buss har betydligt större svängradie än en bil.

Det är alltså många olika delar som är beroende av varandra vi så här stora ombyggnader för att helheten ska bli bra. Men även här är det ett arbete som behövs för att skapa en busstrafik som kan hantera det behovs som uppstår när Malmö växer på det sätt som det har gjort under några år och förväntas fortsätta göra.

Hälsningar

Håkan Kristiansson
Affärsutvecklare