Följ med på en händelserik tripp till Göteborg 11-13 oktober 2024

Den 11-13 oktober 2024 åker vi på en händelserik resa till Göteborg. Resan arrangeras för oss av Reseexperten. Den ger tillfälle till besök på flera mycket intressant platser. Bl a Tjolöholms slott, Konstmuseet i Göteborg, World of Volvo alternativt Röhsska museet, Carmen på Göteborgsoperan, Grimeton Radiostation och ostprovning på Kvibille Gästgivaregård.

Dag 1.

Vårt första stopp på vägen blir Tjolöholms slott, där får vi en guidad visning och lunch.

På eftermiddagen besöker vi Konstmuseet med en visning av utställningen Ny konst. Charlotte Mannheimer och modernismens intåg i Göteborg.

Charlotte Mannheimer var konstnär och mecenat, Hon drev konstgalleriet Ny konst åren 1918-1925. Från 1917 var Charlotte Mannheimer vice ordförande i Göteborgs konstförening. Hon  hade stort inflytande över vilken konst som visades i Göteborg. Charlotte Mannheimer intresserade sig och stödde unga konstnärer vilket bidrog till att flera konstnärer bosatte sig i Göteborg.

På utställningen får vi se ett urval av Charlotte Mannheimers egna verk tillsammans med verk av nordiska modernister som hon stöttade, såsom Isac Grünewald, Gösta Sandels, Sigrid Hjertén, Vera Nilsson.

På kvällen äter vi en gemensam middag på Elite Park Avenue Hotel.

Dag 2.

Nu finns det möjlighet att besöka World of Volvo. Utställningen tar dig med på en resa från dåtid till nutid och in i framtiden.

Ett annat alternativ kan vara att se Designhistorier på Röhsska strax intill hotellet.

På kvällen kan man se Carmen på Göteborgsoperan.

Dag 3.

På vägen hem stannar vi vid Grimeton Radiostation, ett världsarv sedan 2004. Grimeton är den enda kvarvarande av sitt slag som visar hur trådlös teknik såg ut i sin vagga och vad den tekniskt sett möjliggjort för oss människor.

Lunch med ostprovning på Kvibille Gästgivaregård innan hemfärd mot Lund.

Kostnader: se bifogat program. Klicka här för att öppna programmet.

Vid anmälan ange om enkelrum och tilläggsaktivitet opera respektive Volvo besök önskas.

Tid/plats: Den 11 oktober kl 8.00 avgår bussen från busshållplats Lund C R, Spolegatan 6. OBS! ingen avfärd från Thulehem.

Anmälan: rolf@reseexperten.se

Frågor besvaras av Ann Sofie Lanner, asl@spflundcentrum.se, telefon 070 270 93 90

Sista anmälningsdag: 15 juni